BRATISLAVA 10. júla (WEBNOVINY) – Stavebná spoločnosť Váhostav -SK, a.s. (Váhostav) zaznamenala na stavbe úseku diaľnice D1 Dubná Skala – Turany stratu vo výške 35 miliónov eur. Strata nemá vplyv na konečnú sumu za predĺženú výstavbu diaľnice na Turci, ktorá od piatka už slúži motoristom.
Hlavnou príčinou straty bola podľa spoločnosti podhodnotená vysúťažená cena. „S tým súvisela snaha získať zákazku aj so zlou cenou, no s vedomím umiestnenia kapacít a zamedzenia prepúšťania zamestnancov. V neposlednom rade sa nenaplnili predpoklady, že vieme v procese výstavby znížiť náklady,“ informovala agentúru SITA Michaela Kovačik Grendelová, hovorkyňa spoločnosti Druhá strategická, a.s., ktorá kontroluje Váhostav cez Finasist, a.s.
Váhostav sa boril s finančnými problémami
Váhostav mal následne finančné problémy, neplatil dodávateľom za vykonanú prácu na stavbe a napokon skončil v reštrukturalizácii. Nestihol ani pôvodnú zmluvnú lehotu výstavby diaľnice do konca minulého roka a musel požiadať Národnú diaľničnú spoločnosť, a.s. (NDS) o jej predĺženie.
„Dôvodom na predĺženie termínu v zmysle zmluvy boli zmeny v projekte a zmeny v oblasti geológie. Problémy na stavbe narobila najmä minuloročná májová povodeň, ktorá spôsobila podmytie základových pásov pod oceľovou konštrukciou mosta pri Dubnej Skale. Všetky zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať,“ priblížila Kovačik Grendelová.
„Spoločnosť Váhostav v minulom roku priznala aj finančné problémy a musela riešiť odchod niektorých dodávateľov a nahradiť ich vlastnými kapacitami a novými spoločnosťami,“ dodala.
Zostávajú už len dokončovacie práce
Zmluvná lehota výstavby úseku D1 Dubná Skala – Turany, napriek jeho odovzdaniu do užívania, je predĺžená do 30. septembra. Dôvodom boli spomínané vplyvy nepriaznivého počasia na stavbu vlani na jar. „Váhostav bol viazaný termínom do konca júna odovzdať diaľnicu investorovi. Všetky práce boli ukončené a dielo bolo odovzdané do tohto termínu,“ uviedla Kovačik Grendelová.
Váhostav podľa nej vykonal všetky zazmluvnené práce na tomto diele. „Do konca septembra sa už vykonajú len dokončovacie práce súvisiace s výstavbou diaľnice ako prekládka poľných ciest, či spevnenie existujúcej štátnej cesty I/18 cez obec Sučany,“ vysvetlila hovorkyňa. Zároveň sa zlikvidujú staveniskové cesty a zariadenia stavenísk.
Zmluvná cena výstavby D1 Dubná Skala – Turany bola 137,75 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (165,3 milióna eur vrátane dane), čiže 41,15 percenta z predpokladanej ceny štátnej expertízy. V prepočte na kilometer je to 8,4 milióna eur bez dane. Výstavba úseku je financovaná z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013.
Nenávratný finančný príspevok je 78 miliónov eur, z toho 85 percent pokryjú zdroje EÚ. Na úseku je 28 mostov a štyri križovatky. Súčasťou zmluvnej ceny bez dane bola 10-percentná rezerva na nepredvídateľné náklady vo výške 12,52 milióna eur. Vyčerpalo sa z nej zatiaľ takmer 11 miliónov eur, čiže 87,5 percenta. NDS uzavrela s Váhostavom päť dodatkov k zmluve a schválila 50 pokynov na zmenu.
Stavbu poznačila tragédia
Prvý úsek D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke deväť km pri Levoči plánuje Váhostav odovzdať NDS v septembri. „Tento diaľničný úsek je prakticky hotový, zostáva najmä dokončiť sanáciu jedného svahu. Strata by mala byť okolo osem miliónov eur,“ uviedla Kovačik Grendelová.
Váhostav spolu s českým partnerom Bögl a Krýsl, k. s. sa zaviazali túto diaľnicu postaviť za 59,94 milióna eur bez dane (71,93 milióna eur vrátane dane) pôvodne do konca roku 2013. Nestihli však ani ďalší termín vlani v lete. Rezerva na nepredvídateľné výdavky bola 5,24 milióna eur bez dane. Po uzavretí piatich dodatkov k zmluve je cena výstavby 63,12 milióna eur bez dane (75,75 milióna eur vrátane dane).
Dôvodom predĺženia výstavby tohto úseku je zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru v kilometri 7,6 – 8,6. Dodatočné sanačné práce majú trvať do septembra a stáť 2,5 milióna eur bez dane. Aj na tejto stavbe mal Váhostav problémy s plnením záväzkov voči dodávateľom. Pri stavbe diaľničného mosta na tomto úseku v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí boli zranení.