Ak máte radi knihy Ernesta Hemingwaya, tento jeho originálny životopis si vychutnáte od prvý strán.
Jej unikátnosť spočíva v grafickom spracovaní, textoch, ale najmä v artefaktoch, ktoré obsahuje: dokumenty, fotky, listy a telegramy mapujúce jeho život. Sú to všetko artefakty, ktoré po sebe zanechal a vďaka jeho synovi a vnukovi sa stali zbierkovými predmetmi.
Ernest Hemingway: Artefakty zo života.
Pre mnohých ľudí predstavuje Ernest Hemingway skôr mýtus než človeka z mäsa a kostí. Vie sa o ňom, že bol vojakom, športovcom, vášnivým milencom, emigrantom s, samozrejme, vynikajúcim spisovateľom.
Aký bol však jeho ozajstný život? Ako vyzeral, keď bol usmiatym dieťaťom či mladým chlapcom v uniforme? Čo písal v najosobnejších listoch? Čo si poznamenával na cestovné lístky vo vlaku z Francúzska do Španielska alebo naprieč americkým Stredozápadom? Čo z tých zápiskov neskôr použil v poviedkach a románoch?
Aj na tieto otázky dáva odpoveď kniha Ernest Hemingway: Artefakty zo života.
Zostavil ju a úvod k nej napísal správca Hemingwayovej pozostalosti Michael Katakis a okrem iných zaujímavých textov obsahuje i predhovor Hemingwayovho syna Patricka a doslov jeho vnuka Seána.
Kniha rozpráva o živote velikána svetovej literatúry pomocou predmetov, ktorých sa dotýkal; momentov, ktoré zažil; myšlienok, čo mu dennodenne vírili hlavou.
Ponúka vyše štyristo pôsobivých artefaktov – mnohé z nich neboli nikdy uverejnené – od fotografií Hemingwaya pri behu s býkmi až po úprimné listy manželkám a vydavateľom, a vytvára doteraz nevídaný portrét geniálneho spisovateľa.
Je to neskutočná kniha pre milovníkov Hemingwaya. Nebudete sa jej vedieť nabažiť. Budete v nej opakovane listovať, skúmať jednotlivé fotografie, čítať prepisy listov a fascinovane budete sledovať jeho spisovateľskú kariéru.
„Artefakty zhromaždené v Hemingwayovej zbierke v Knižnici J. F. Kennedyho sú veľmi dôležité pre poznanie Ernesta Hemingwaya a obdobia, v ktorom tvoril,“ vysvetľuje Hemingwayov syn Patrick. „Žiaľ, niektoré sa nezachovali, nenájdeme ich v knižniciach ani v archívoch. Za všetky spomeniem rybársky kufrík z konca tridsiatych rokov, keď bol otec ešte ženatý s mojou matkou Pauline.
Otec ma učil chytať pstruhy na dva druhy živej návnady – na kobylky a na larvy šidiel. Skúšal som si to na hornom toku rieky Clarks Fork, vlieva sa do rieky Yellowstone a tečie len pár metrov od chaty, ktorú sme si prenajímali na ranči L-T. Horská bystrina však nebola prirodzeným prostredím pre šidlá, tie žijú pri teplejších vodách v Národnom parku Veľké dymové hory a živia sa nimi ostrieže, nie pstruhy. Skôr si myslím, že mi ukazoval, ako sa loví na larvy pošvatky, ale môžem sa mýliť. Jedno je však isté – otca učil chytať na larvy šidiel jeho otec, doktor Clarence Hemingway…“
Prečítajte si krátky úryvok z knihy Ernest Hemingway: Artefakty zo života:
Mýtus o Ernestovi Hemingwayovi, ktorý v nemalej miere sám pomáhal vytvárať, je dosť zjednodušený. Predstavuje drsného chlapa, alfa samca, ktorý pije, zvádza ženy, cynicky glosuje svet ako človek so zlomeným srdcom, unavený životom, vojnou a zradou. Toto je základ jeho štýlu, ovplyvnený normou novín Kansas City Star, do ktorých v roku 1917 prispieval ako reportér. Pravidlo číslo jeden znelo:
„Krátke vety. Krátke prvé odseky. Jadrný jazyk.“
Hemingway sa potom v literárnej tvorbe pridŕžal aj ďalších:
„Vyhýbať sa prídavným menám. Vynechávať nadbytočné slová.“
Vznikol tak celkom nový, prevratný postup.
Hemingwayov štýl zabral. Slnko aj vychádza zaznamenalo taký úspech, že čitatelia húfne navštevovali Paríž a napodobňovali hrdinov knihy. Posedávali v kaviarňach Dôme a La Rotonde na Montparnasse, hrali sa na Brett a Jaka nielen v Paríži, ale aj v iných mestách na oboch brehoch Atlantiku.
Všeobecná predstava o Hemingwayovi je, že nielen písal, ale udával trend. Samo slovo trend však znamená niečo módne, momentálne, krátkodobé, čo prejde a nakoniec sa zmení na klišé. Niektorí si to vtedy mysleli aj o Hemingwayovi, našťastie nie mnohí. Napríklad Donalda Ogdena Stewarta úspech Slnka prekvapil, pokladal ho za obyčajnú správu o skupinke hašterivých priateľov na fieste v Španielsku.
Hemingway je opradený toľkými legendami, že z nich niekedy ťažko vylúpnuť človeka. No keď sa naňho dívame cez jeho slová, cez rozličné životné etapy a cez prizmu búrlivých udalostí 20. storočia, dostáva jeho príbeh väčšiu hĺbku a rozmer. Preto je zbierka v Knižnici J. F. Kennedyho neoceniteľným zdrojom poznania, kľúčom k pochopeniu umelca a človeka, spôsobu života, ktorý ovplyvnil jeho dielo…
Milan Buno, literárny publicista
Inzercia