MONZA 10. septembra (WEBNOVINY) – Talianski fanúšikovia motoristického športu sú vo vytržení. Napriek katastrofálnemu štartu tímu Ferrari do sezóny 2009 stáli pred dvoma týždňami po Veľkej cene Belgicka na dvoch najvyšších stupienkoch Fín Kimi Räikkönen a Talian Giancarlo Fisichella, teda dvojica, ktorá bude sedieť v monopostoch z Maranella aj v nedeľňajšej veľkej cene Talianska na okruhu v Monze. Treba však poznamenať, že Fisichella si vybojoval druhé miesto v Spa v kokpite monopostu Force India, aj keď mu za chrbtom pracoval agregát Ferrari. Indický tím však zapožičal svojho elitného jazdca do Ferrari na posledných päť podujatí sezóny, keď má nahradiť zraneného vlaňajšieho vicemajstra sveta Brazílčana Felipeho Massu, keď pôvodný náhradník – testovací pilot Luca Badoer za volantom červeného auta sklamal. Hoci Taliani by na najvyššom stupni najradšej videli svojho krajana Fisichellu, ten sa bude na Monze s novým autom ešte len zoznamovať a akékoľvek bodové umiestnenie by bolo pre neho obrovským úspechom. V opačnej situácii je Räikkönen, ktorý je zatiaľ posledným majstrom sveta v legendárnom tíme (2007). Na troch predchádzajúcich veľkých cenách sa vždy postavil na stupne víťazov a nazbieral 24 bodov. Zaujímavé je, že 29-ročný Fín sa začal presadzovať až od zranenia svojho tímového kolegu Massu v kvalifikácii na VC Maďarska. Na týchto pretekoch jazdil v tíme sám a vyjazdil si 2. pozíciu. Aj na ďalších dvoch VC zásluhou slabučkých výkonov tímového kolegu Badoera bol jednoznačnou tímovou jednotkou, ktorej sa podriaďovala celá taktika Ferrari. „Preteky v Monze pred tribúnami plnými fanúšikov s vlajúcimi červenými zástavami s emblémom vzpínajúceho sa koňa je niečo fantastické. V Taliansku som nikdy nevyhral, no vždy som tu rád súťažil. Nie som pod žiadnym tlakom, titul je pre mňa v nedohľadne. Opäť sa budeme ako v Belgicku spoliehať na systém KERS, ktorý by nám na tejto rýchlej trati mal pomôcť. Verím, že spolu s novým tímovým kolegom Giancarlom Fisichellom vybojujeme pre Ferrari 3. miesto v Pohári konštruktérov,“ konštatoval Räikkönen. Taliansky tifosi sú plní očakávania aj preto, že posledné dva roky Ferrari v Monze nevyhralo, čo sa predtým stalo naposledy v roku 1996.
Úplne iné problémy ako Ferrari má vedúci tím Pohára konštruktérov Brawn GP, ktorého dvojica jazdcov Jenson Button a Rubens Barrichello tróni na vedúcich priečkach poradia majstrovstiev sveta. „Brawny“ mali fantastický štart do sezóny, keď vďaka Buttonovi triumfovali v šiestich z prvých siedmich podujatí. Na posledných troch veľkých cenách však tím Rossa Brawna získal len 16 bodov. Ešte horšie je na tom vedúci muž celkového poradia Jenson Button, ktorý získal len dve 7. miesta a v Belgicku prvýkrát nebodoval, keď sa zaplietol do kolízie už v 1. kole. Podiel na tom však mala aj jeho 14. pozícia na štartovom rošte po katastrofálnom výkone v kvalifikácii. „Monza je fantastická trať, milujem ju. Je úplne iná ako ostatné. Nášmu autu by mala vyhovovať. Mám pred pretekmi dobrý pocit a teším sa na túto výzvu,“ teší sa na preteky vedúci muž šampionátu Button. Tím Brawn GP tak ťahá v poslednom období veterán Barrichello, ktorý zvíťazil pred troma týždňami vo Valencii a v Monze sa už dvakrát dokázal postaviť na najvyšší stupeň (2002 a 2004). „Je to najrýchlejšia trať šampionátu a naše auto by tu malo byť silné. Ale táto sezóna je plná prekvapení a je nemožné predpovedať, čo prinesú preteky. Dúfam, že pre nás dopadnú dobre,“ opatrne konštatoval Brazílčan.
Okrem Räikkönena a Barrichella možno do okruhu top favoritov VC Talianska zaradiť aj minuloročného víťaza Nemca Sebastiana Vettela. Ten pred rokom šokoval celý svet, keď na druhotriednom monoposte Toro Rosso dokázal v Monze vyhrať kvalifikáciu a v upršaných nedeľňajších pretekoch s prehľadom zdolať celé štartové pole. V aktuálnej sezóne sa presunul do „A-tímu“ Dietricha Mateschitza Red Bullu. Monoposty konštruktéra Adriana Neweya ako jediné dokázali v priebehu sezóny ako tak konkurovať Brawnom a získať tri víťazstvá, dve z nich má no konte práve Vettel. Ten však VC na okruhu Hungaroring a vo Valencii nedokončil pre poruchy motorov. Tri zničené pohonné jednotky v dvoch pretekoch znamenajú, že mladému Nemcovi do konca sezóny zostávajú už len dva agregáty. Ak by použil ďalšie, bude penalizovaný posunom o desať miest na štartovom rošte. V Belgicku sa však opäť vrátil do boja o titul vďaka 3. miestu. Radosť mu však nepridali predpovede počasia, ktoré nedávajú počas víkendu dažďu veľké šance.
Autodromo Nazionale di Monza je miestom, z ktorého dýcha tradícia automobilových zápolení. Okruh bol postavený v roku 1922 v priebehu polroka a odvtedy je bez prestávky využívaný na automobilové a motocyklové preteky. Po okruhoch v anglickom Brooklande a americkom Indianapolise to bol len tretí špecializovaný pretekársky okruh na svete. Veľká cena Talianska na okruhu v Monze je súčasťou kalendára Veľkých cien pretekov F1 už od jej vzniku v roku 1950 až dodnes s jedinou výnimkou, keď sa v roku 1980 preteky išli v Imole. Rekordérom je s piatimi víťazstvami Nemec Michael Schumacher, keď všetky dosiahol na monoposte domácej stajne Ferrari. Trať prešla niekoľkými stavebnými úpravami, vďaka čomu sa jej dĺžka skrátila z pôvodných 10 km na súčasných 5,793 km (od roku 2000).
S Monzou sa spája viacero prívlastkov, pre Talianov je to magická trať. Ide o najrýchlejší okruh v seriáli MS, priemerná rýchlosť na Autodromo Nazionale sa u najlepších pohybuje okolo 240 km/h, na niektorých úsekoch idú piloti aj vyše 350 km/h. Na trati je množstvo možností na predbiehanie. Dlho však Monza bola považovaná za najnebezpečnejší okruh, po mnohých úpravách sa podmienky výrazne zlepšili.
Veľká cena Talianska sa začína v nedeľu o 14.00 h. Na pilotov čaká 53 okruhov, ktoré sú dlhé 5,793 km, celkovo absolvujú 306,720 km.
Charakteristika trate:
Dĺžka okruhu: 5,793 km.
Dĺžka pretekov: 306,720 km (53 okruhov)
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: 2004, Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 1:21,046
Víťaz 2008: Sebastian Vettel (Nem.) Toro Rosso
Víťazi posledných VC Talianska:
2008 Sebastian Vettel (Nem.) Toro Rosso
2007 Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren
2004 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2002 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 Heinz-Harald Frentzen (Nem.) Jordan
1998 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1997 David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
SITA