BRATISLAVA 2. marca (WEBNOVINY) – Na Slovensku je takmer 157 tisíc motorových vozidiel bez zákonného poistenia. Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP) evidovala na konci minulého roka zhruba 2,18 mil. poistených vozidiel. Avšak celkový počet áut podľa štatistík ministerstva vnútra bol takmer 2,34 milióna. „Z toho vychádza, že máme nepoistených asi 6 až 7 % z celkového počtu evidovaných vozidiel,“ uviedol pre agentúru SITA výkonný riaditeľ SKP Imrich Fekete s tým, že v súčasnosti opäť pripravujú návrh na zmenu zákona.
Podľa zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla všetky vozidlá podliehajú povinnosti ich poistiť. Ako však informoval Fekete, nie každý si túto povinnosť splní, resp. po zániku poistenia sa hneď nepoistí. „Ak takéto auto spôsobí škodu, škoda sa hradí z poistného garančného fondu spravovaného SKP, pričom ročne máme hlásených asi 4 000 takýchto škôd s plnením 4 mil. eur,“ povedal Fekete.
Ako Fekete ďalej uviedol, vodičovi, ktorý nemá zákonné poistenie, môže polícia udeliť pokutu. Ak policajt pri cestnej kontrole natrafí na nepoistení vozidlo, pokuta predstavuje 66 eur. Sankciu môže uložiť aj obvodný úrad, ktorému údaje zasiela SKP. Tam sa pokuty podľa Feketeho hýbu od 16,60 do 3 323 eur. „Napokon SKP vymáha od každého nepoisteného majiteľa vozidla celú sumu, ktorú ako odškodnenie vyplatila poškodenému z poistného garančného fondu,“ doplnil Fekete.
Situácia s nepoistenými vozidlami v SR patrí podľa Feketeho medzi najhoršie v Európe, horšie je na tom už len Rumunsko a Bulharsko. Sankčný systém na Slovensku je však podľa neho neúčinný. Pred tromi rokmi Slovenská kancelária poisťovateľov navrhla zaviesť podobný systém, aký funguje v škandinávskych štátoch a ktorý sa v minulom roku realizoval v ČR. Ministerstvo financií SR návrh vtedy zamietlo.
Podstatou nového sankčného systému by podľa Feketeho bolo to, že SKP by vyberala priamo od majiteľov nepoistených vozidiel tzv. sankčné poistné. To by bolo zdrojom príjmu garančného fondu. V Čechách po zavedení takéhoto systému klesol počet nepoistených vozidiel o 20 až 30 %. Výška sankčného poistného by podľa Feketeho závisela od druhu vozidla, priemerného poistného na dané vozidlo v roku, čo by sa vynásobilo počtom dní bez poistenia. SKP by bola priamo zainteresovaná, aby škody z garančného fondu platili všetci nepoistení majitelia vozidiel. „V súčasnosti opäť pripravujeme návrh na zmenu zákona,“ dodal Fekete.
Najväčší počet poistených vozidiel evidovala ku koncu minulého roka Allianz-Slovenská poisťovňa, a to 701,7 tisíc. Medziročne tento stav klesol o 5,8 %. Poisťovňa Kooperativa mala síce len o niečo menej poistených áut, avšak vrátane so zmluvami za svoju dcérsku firmu Komunálnu poisťovňu evidovala dokopy 886,9 tisíc poistených vozidiel pri medziročnom náraste o 5,6 %. Najväčší nárast v počte novopoistených vozidiel zaznamenala poisťovňa Wüstenrot. Ku koncu decembra evidovala vyše 106 tisíc klientov, pričom počas celého roka 2010 ich získala 65 tisíc.