BRATISLAVA 22. júla (WEBNOVINY) – Ak by sa parlamentné voľby uskutočnili od konca júna do polovice júla, do parlamentu by sa dostalo sedem politických strán.
Najväčšiu podporu voličov má stále strana Smer-SD, ktorej vyjadrilo podporu 32,4 percenta opýtaných. Vyplýva to z výsledkov prieskumu verejnej mienky agentúry Phoenix Research online, ktorá ho uskutočnila od 28. júna do 17. júla online formou.
Výberovú vzorku tvorilo 1077 respondentov, ktorí reprezentujú populáciu nad 18 rokov z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania a národnosti. Vo voľbách v roku 2012 získal Smer-SD 44,41 percenta voličských hlasov.
Strane SaS klesajú preferencie
Prieskum potvrdzuje, že najväčším súperom pre Smer je strana Sieť, ktorá získala podporu 11,1 percenta. Od Smeru ju však delí viac ako 21 percent. Tretiu priečku obsadila strana Most-Híd, ktorú by volilo 7,4 percenta opýtaných. Vo voľbách v roku 2012 získala strana 6,89 percenta. S miernym odstupom ju nasleduje KDH so ziskom rovných sedem percent, pričom vo voľbách v roku 2012 získalo hnutie 8,82 percenta.
Na piate miesto sa dostalo s výsledkom 6,6 percenta hnutie OĽaNO, ktoré vo voľbách v roku 2012 získalo 8,56 percenta. Do parlamentu by sa podľa prieskumu dostala aj SNS so ziskom 6,5 percenta hlasov. Vo voľbách v roku 2012 sa SNS do Národnej rady SR nedostala. Skupinu strán a hnutí, ktoré by sa dostali do parlamentu, uzatvára SaS so ziskom 5,1 percenta voličských sympatií. Vo voľbách v roku 2012 získalo hnutie 5,88 percenta.
Voliči sú stále nerozhodní
Tesne pred bránami parlamentu by sa v júli ocitla SMK s nameranými 4,3 percenta podpory. Ostatné strany sa pohybujú v rozpätí od jedného do dvoch percent voličskej podpory. Z prieskumu tiež vyplýva, že na voľbách do Národnej rady SR by sa v júli zúčastnilo 57,7 percenta oprávnených voličov, z nich 11,2 percenta sa zatiaľ nerozhodli, ktorá strana alebo hnutie dostane vo voľbách ich hlas. Voliť by nešlo 19,8 percenta ľudí a 22,5 percenta nevie, či pôjde voliť.
Projekt Phoenix Research on-line je partnerom americkej PewResearchCenter, spoločnosti s medzinárodnou pôsobnosťou 3Q Global a anglosasko-nemeckej AMR. Výskumy robí agentúra predovšetkým metódou online prieskumu. Vzorky respondentov vyberá kvótnym výberom – napríklad podľa kraja, veku, pohlavia.