BRATISLAVA 19. apríla (WEBNOVINY) – Federácia strojvodcov SR nesúhlasí s plánovaným odpredajom najmenej 66 % akcií Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. strategickému investičnému partnerovi po zlepšení jej ekonomickej kondície. Štátna akciovka by mala podľa odborovej organizácie zostať po ozdravení národným a strategickým železničným prepravcom. Strojvodcovia zároveň žiadajú ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH) o prehodnotenie poskytnutej pôžičky nákladnému prepravcovi v objeme 166 mil. eur s tým, aby v prípade zistenia pochybenia vyvodil voči zodpovedným právne dôsledky. Ide o tri z deviatich požiadaviek Federácie strojvodcov, ktorá ich odovzdala šéfovi rezortu dopravy v súvislosti s vládou schváleným programom revitalizácie železničných spoločností. Ako agentúru SITA v utorok ďalej informoval prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták, o svojich požiadavkách chcú rokovať na ministerstve dopravy a odpovede žiadajú do 15. mája.
Odborári zastupujúci rušňovodičov popri tom žiadajú prehodnotiť v súčinnosti so železničnými spoločnosťami ich predošlé hospodárenie s majetkom. „A v prípadoch, v ktorých je podozrenie, že sa nakladalo s majetkom spoločností nehospodárne, podniknúť právne kroky k postihu osôb zodpovedných za daný stav,“ uviedla Federácia strojvodcov svoju ďalšiu požiadavku. Za potrebné považuje aj vypracovanie legislatívneho zámeru návrhu zákona, ktorý umožní opätovné prerozdelenie majetku, potrebného pre činnosť Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) a Carga. Odborári žiadajú tiež prípravu legislatívneho zámeru návrhu zákona, umožňujúceho prevod pomerného podielu akcií doplnkovej dôchodkovej spoločnosti Stabilita, ktorých vlastníkom sú ŽSR, na ďalšie dve železničné spoločnosti.
„Požadujeme finančnú analýzu nákladov na zlepšovanie podmienok na prevádzkovanie železničnej dopravy na trati Bratislava – Komárno,“ uviedla ďalej Federácia strojvodcov v liste Figeľovi. Osobnú dopravu na uvedenej trati začne od budúceho roka prevádzkovať súkromný prepravca RegioJet a.s. so sídlom v Bratislave, dcérska firma českej dopravnej spoločnosti Student Agency, s.r.o. Brno.
Strojvodcovia navyše žiadajú ministra dopravy, aby v čo najkratšom možnom termíne zabezpečil legislatívne určenie podmienok pre činnosť všetkých podnikateľských subjektov pôsobiacich v železničnej doprave a spôsob kontroly ich činnosti. „Ide hlavne o kontrolu plnenia technickej spôsobilosti dráhových vozidiel a organizáciu pracovného času ich zamestnancov,“ informovali odborári. Figeľa takisto vyzvali, aby namiesto deklarácií reálne spracoval dopravnú politiku štátu v pozemnej doprave, ktorá by mala obsahovať záväzné pravidlá činnosti pre orgány štátnej správy na jej naplnenie.