BRATISLAVA 28. februára 2018 (WBN/PR) – Žena v okne patrila k najočakávanejším knihám posledných mesiacov a ešte pred vydaním predali práva do 40 krajín. Je to príbeh o žene, ktorá má fóbiu z otvoreného priestoru a preto už takmer rok nevyšla z domu. A práve cez okno videla zločin…
Čo má robiť? Naozaj videla vraždu? A uveria jej?
Ubehlo desať mesiacov, odkedy Anna Foxová naposledy vyšla zo svojho starého domu v New Yorku. Desať mesiacov putuje miestnosťami ako duch, desať mesiacov sa oddáva spomienkam, popíja (asi príliš) a bojí sa vyjsť von.
Anna trpí agorafóbiou, chorobným strachom z otvorených priestranstiev. Okno je jej jediným spojením so životom. Sedáva pri ňom deň čo deň a pozorne sleduje všetky zmeny v susedstve. Keď sa do domu naproti nasťahujú Russellovci, okamžite ju niečím priťahujú. Otec, matka a dospievajúci syn, obraz dokonalej rodiny, vzdialená ozvena Anninho niekdajšieho života. Iba Anna však vie, že zďaleka nie všetko je také uhladené ako na povrchu.
Noc pretne desivý výkrik. Vzápätí ďalší.
Kto však uverí žene, ktorá celé dni len postáva pri okne? Môže vôbec veriť sama sebe, spoľahnúť sa na svoje zmysly otupené samotou? Anna si uvedomuje, že ak chce dokázať zločin, najprv musí vyjsť z vlastnej ulity.
Vypočujte si AUDIO úryvok.
Z knihy číta Lucia Vráblicová:
Žena v okne je napínavý triler, v ktorom autor výborne narába s atmosférou. Čítate denníkové zápisky Anny, ktoré sú často doplnené odkazmi na staré filmy a knihy. Je to takmer pohodové čítanie, ktoré plynie…no zároveň vo vás rastie aj napätie, neistota a očakávania. Odhaľujete ďalšie stopy a skutočnosti, ktoré sa možno odohrali…a možno nie. Zrazu neviete, čo je skutočnosť a čo len predstava.
Päť hodín, všetko je fajn. Dohrám partiu (4 : 0!), dopijem víno a presuniem sa pred televízor. Dnes večer si doprajem dvojzápas s Hitchcockom, otváram zásuvku s dévedečkami. Možno Povraz (neprávom podceňovaný) a Cudzinci vo vlaku (krížom-krážom!). V oboch hrajú gejovia, ktovie, či som ich preto podvedome nespojila. Ešte fungujem v analytickom móde. „Krížom-krážom,“ zašomrem si. V poslednom čase si veľa mrmlem. Mala by som to nadhodiť pred doktorom Fieldingom.
Prípadne Na sever severozápadnou linkou.
Alebo Zmiznutie starej dámy…
Výkrik, hrdelný ako z hororu, vydolovaný zo samých útrob.
Otočím sa k oknu.
Zavládne ticho, srdce mi bubnuje.
Odkiaľ to prišlo?
Vonku sa rozlieva medové podvečerné svetlo, vietor šuchoce korunami stromov. Z ulice alebo…
Vtom znova, vytiahnutý zo samej hĺbky, trhá vzduch, plný a zúrivý: ten istý výkrik. Prichádza z dvestosedmičky. Okno v obývačke dokorán, závesy sa nepokojne vlnia vo vánku. Dnes sa nám oteplilo, spomínala Bina. Mali by ste otvoriť okno.
Hľadím na dom, očami prechádzam z kuchyne do obývačky, potom zabočím do Ethanovej izby a znova do kuchyne.
Žeby ju napadol?
A. J. Finn pracoval pre známe periodiká ako Los Angeles Times či Washington Post. Po desiatich rokoch života v Anglicku sa vrátil do rodného New Yorku a napísal knihu, hitchcockovský triler o žene, ktorá verí, že v susednom dome sa udial zločin. Na knižných veľtrhoch spôsobila senzáciu a patrí medzi najočakávanejšie debuty roka. Vychádza v tridsiatich šiestich jazykoch a pripravuje sa aj filmové spracovanie.
Milan Buno, literárny publicista