BRATISLAVA 27. februára (WEBNOVINY) – Jedným z možných krízových riešení pre zadlženú Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. môže byť podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) spojenie nákladnej železničnej prepravy s projektom širokorozchodnej trate do a z Ruska, resp. vytvorenie spoločného podniku s Rusmi.
Stav Carga považuje inštitút za natoľko kritický, že na politické riešenia je už príliš neskoro. Jeho situáciu by podľa IDH nijakým spôsobom nezlepšilo ani predpokladané zlúčenie s českým nákladným prepravcom ČD Cargo.
„Ak existuje reálny záujem o záchranu Carga, nemôže sa nám to podariť žiadnym politickým rozhodnutím, ale pragmatickými opatreniami. Ako jedno z nich sa javí vytvorenie spoločného podniku s ruským investorom, ktorý plánuje výstavbu širokorozchodnej trate,“ uviedol riaditeľ IDH Ondrej Matej.
Ministerstvo dopravy súhlasí, že ak má byť Cargo v budúcnosti zdravou a konkurencieschopnou spoločnosťou, treba prijať zásadné strategické opatrenia. „V súčasnosti na ministerstve spolu s manažmentom spoločnosti intenzívne rokujeme o niekoľkých alternatívnych riešeniach,“ uviedol v stredu pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Jednou z alternatív je podľa neho spojenie Carga s ruským partnerom, podobne ako spojenie s partnermi z Česka či Poľska.
Možné sú však aj interné riešenia bez potreby spájať sa so zahraničným partnerom. „Kým však nepadne definitívne rozhodnutie podporené exaktnými výpočtami a faktami, je predčasné špekulovať o tom, čo by bolo pre Cargo najlepšie,“ dodal Kóňa.
Tovar a komodity z Ázie v súčasnosti prúdia najmä lodnou dopravou do slovinského jadranského prístavu Koper, odkiaľ sa prekladajú a rôznymi cestami pokračujú zväčša do západnej Európy. Slovensko táto logistická tepna obchádza. „Ak by však Slovensko bolo schopné integrovať svoje Cargo do systému širokorozchodnej železnice z Ruska (prekladisko je v blízkosti Košíc), mohol by takto objem železničnej prepravy stúpnuť o 8 až 12 mil. ton ročne. To by pre ekonomickú kondíciu Carga predstavovalo záchranu,“ predpokladá Matej.
Český partner nepomôže
Slovenský premiér Robert Fico a jeho český partner Petr Nečas sa nedávno vyslovili za možnosť zlúčenia oboch národných železničných nákladných prepravcov. „To by však v skutočnosti nevyriešilo nič. Keďže hodnota slovenského prepravcu je už v mínusových číslach, fakticky by sme do spoločného podniku s Českom nemali čo vložiť. Navyše, zlúčenie by vyžadovalo reštrukturalizáciu dlhu spoločnosti,“ dodal Matej. Podľa neho okrem toho by samotné zlúčenie žiadnym spôsobom nezvýšilo objem prepráv v slovenskom Cargu, ktorý je pre jeho prežitie jediným a kľúčovým zdrojom príjmov.
Cargo v aktuálnom podnikateľskom pláne počíta s ročnou prepravou 35 mil. ton tovaru. „Je to však príliš optimistický odhad. Už predchádzajúce roky ukázali kontinuálny pokles, pričom vlaňajšok skončil v horších číslach. Na takýto optimizmus nie je dôvod,“ tvrdí Matej. Stačí podľa neho sledovať pokles výroby v automobilovom priemysle a očakávaný pokles rastu hrubého domáceho produktu už len na 1 %, ktoré prepravu priamo ovplyvňujú.
Ako agentúra SITA už informovala, Cargo v minulom roku hospodárilo po druhej predbežnej uzávierke celkovo so stratou 23,957 mil. eur. Štátny železničný nákladný dopravca vlani plánoval stratu 24,2 mil. eur. Minuloročná strata spoločnosti sa medziročne výrazne prehĺbila, keďže v roku 2011 sa zmiernila na 331 tis. eur zo 122,64 mil. eur v roku 2010. Cargo v roku 2012 prepravilo spolu 35,3 mil. ton tovarov, čo je medziročne menej o 5,9 %, resp. o 2,2 mil. ton. Na dovoz pripadlo 14,74 mil. ton, vývoz 8,06 mil. ton, vnútroštátnu prepravu 4,21 mil. ton a na tranzit 8,28 mil. ton. V tomto roku Cargo predpokladá zachovanie objemu nákladnej prepravy približne na úrovni z roku 2012.