VRÚTKY 14. novembra (WEBNOVINY) – Historická tatranská električka Kométa sa do Tatier vráti na Vianoce. Po tom, čo tento klenot Vysokých Tatier zostal po zásahu bleskom nehybne stáť v depe, električku v septembri previezli do železničnej opravovne vo Vrútkach.
„Dnes je takmer isté, že vďaka aktivite Veterán klubu železníc Poprad a ďalších partnerov sa na Vianoce vráti Kométa do Tatier. Práce na jej oprave naberajú na intenzite. Odstránené sú všetky vodiče trakčného obvodu a postupne sa nahrádzajú novými káblami s dokonalejšou izoláciou. Ochranu elektrických prístrojov bude zabezpečovať nová prepäťová ochrana. Špeciálnu bleskoistku vyrobí na mieru pre Kométu firma Siemens a dovezie ju zo závodu až z Nemecka,“ povedal Jaroslav Vančo z Veterán klubu železníc Poprad.
Vo Vrútkach vyrobili pre Kométu aj nové čelné plechy a pôvodné vzduchové potrubia nahradili novými pre bezpečné a spoľahlivé fungovanie tlakovej brzdy. Kolesá električky opravári dokonale očistili a špeciálnou metódou premerali, či sa v nich nenachádzajú trhliny, ktoré by mohli byť príčinou vykoľajenia.
Najviac poškodená bola elektrická výzbroj, bleskom prepálenú a spráchnivenú izoláciu káblov našli na rôznych miestach. Vrútocké opravovne vymenia tatranskej električke aj hrdzavé plechy a všetko nalakujú.
Obrazom: Popradská Kométa
Slávna električka Kométa:
Elektrický vozeň TEVD 22 vyrobili v roku 1912 v továrni Ganz Budapešť pre potreby Tatranskej elektrickej vicinálnej dráhy. Malá, ale veľmi stabilná električka od zimy 1922 pluhovala trate vo Vysokých Tatrách. V decembri 1977 ju vyradili z prevádzky a odstavili na koľaji v popradskom depe.
Od roku 1983 sa pokúšal vrátiť Kométu späť na koľaje Jaroslav Vančo a jeho priatelia, no napriek tisíckam hodín brigádnických prác sa im nepodarilo dať električku do stavu schopného prevádzky.
V roku 1987 však Československá televízia potrebovala do filmu starú električku a po oprave v dielňach popradského depa už v marci 1987 Kométa aj s prívesným vozňom vyšla na trať.
Po sérii vážnych porúch a následnom zásahu bleskom skončila minulý rok opäť v depe na odstavnej koľaji. Do vrútockej opravovne bola prevezená v septembri vďaka aktivite Veterán klubu železníc v Poprade.