BRATISLAVA 9. mája (WebNoviny.sk) – Slováci sa dostávajú do situácií, kedy nie sú schopní, a niektorí ani ochotní, platiť svoje záväzky. Podľa najnovšieho prieskumu spotrebiteľského platobného správania spoločnosti Intrum totiž neuhradilo minimálne jednu faktúru v období september 2017 až september 2018 načas 37 % Slovákov a tri percentá našincov neuhradili až päť a viac svojich účtov.
Zámerne nechceli zaplatiť
Na Slovensku dve percentá z tých, ktorí neuhradili za dané obdobie minimálne jednu faktúru, udáva ako dôvod, že ju nechceli zaplatiť zámerne.
„Zaujímavé je, že sú to ľudia skôr s vysokoškolským vzdelaním, ktorí zarábajú peniaze tzn. že sú zamestnaní alebo sú živnostníci, a sú prevažne vo veku 25-34 rokov. Treba však povedať, že až 63 % Slovákov platí svoje účty načas,“ informovala spoločnosť Intrum.
Napriek 37 % podielu neplatičov Slovensko uzatvára štvoricu európskych krajín s najväčším podielom respondentov (až 90 %), ktorí v prieskume súhlasili s tým, že účty je potrebné vždy platiť načas.
„V porovnaní s predošlým rokom došlo k zvýšeniu tohto podielu o 1 percentuálny bod, čo môže znamenať aj to, že ľudia si pomaličky začínajú viacej uvedomovať dôležitosť prevziať zodpovednosť za svoje záväzky. Starší občania vnímajú svoju zodpovednosť výraznejšie ako mladší,“ pokračovala v hodnotení spoločnosť Intrum.
Vytvárajú najväčšie dlhy
Podľa spoločnosti existuje šesť typov zákazníkov klientov inkasných agentúr, ktorí vytvárajú najväčšie dlhy a neplnia si svoje záväzky načas alebo aj vôbec. „Sú nimi vypočítavci, jednorázoví dlžníci, príležitostní dlžníci, odhodlanci, ľudia s nízkym príjmom a na sociálnych dávkach,“ dodala spoločnosť.
Mýty a realita o migrácii, Slováci sú riadne pokryteckí
Spoločnosť Intrum, najväčšia európska spoločnosť v odvetví správy pohľadávok, zozbierala údaje od spotrebiteľov v 24 európskych krajinách s cieľom získať podrobnejší prehľad o ich každodennom živote – o ich výdavkoch a ich schopnosti riadiť svoje domáce financie na mesačnej báze.
Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 24 398 respondentov vo veku 18-65 rokov. Zber údajov sa uskutočnil v septembri 2018. Výsledky prieskumu sú publikované v Európskom spotrebiteľskom platobnom reporte (ECPR).