BRATISLAVA 4. decembra (WEBNOVINY) – Od februára budeme musieť pri podávaní, prijímaní a vybavovaní sťažností, ktoré adresujeme orgánom štátnej správy či územnej samosprávy, počítať so zmenami. Vyplýva to z novely zákona o sťažnostiach, ktorú schválil parlament. Súčasný platný zákon o sťažnostiach parlament prijal už pred 11 rokmi, doteraz bol novelizovaný iba raz. Zákon zavádza možnosť podať sťažnosť faxom a elektronicky. Sťažnosti by sa mali riešiť po novom len vtedy, ak boli podané do troch rokov od udalosti.
Podnet musí obsahovať meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu a prechodného pobytu sťažovateľa. Anonymné sťažnosti sa nevybavujú, pričom sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná a musí z nej byť jasné, proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha. Kým podľa predošlej legislatívy museli orgány prijaté sťažnosti postúpiť na riešenie bezodkladne, nová zavádza minimálne desaťdňovú lehotu.
Cieľom zákona je zabezpečiť ochranu individuálnych práv fyzických a právnických osôb, porušovaných alebo ohrozovaných činnosťou alebo nečinnosťou orgánov verejnej správy. Návrh upravuje aj dôvody pre odloženie sťažnosti, lehoty a poriadkové opatrenie. Orgán, ktorý si povinnosti neplní, sťažuje vybavenie sťažnosti či marí jej vybavovanie, môže dostať pokutu až do 650 eur, pričom ju možno uložiť opakovane až do 6 500 eur. Poslankyňa Katarína Tóthová (ĽS-HZDS) do normy presadila nový výklad pojmu sťažnosť.
Ďalšiu vládnu novelu, ktorá sa týka pomoci a podpory poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva (ES), parlament posunul do druhého čítania. Podľa nej sa má od marca budúceho roka upraviť systém riadenia a kontroly pomoci poskytovanej z fondov ES a upraví sa aj činnosť a zodpovednosť ministerstva financií ako orgánu auditu.
SITA