BRATISLAVA 29. mája (WEBNOVINY) – Výstavba diaľničného úseku D1 s tunelom Višňové zo štátneho rozpočtu môže podľa ministra dopravy Jána Počiatka začať, keď budú zabezpečené peniaze.
Ako povedal, keď budú financie, stavba takmer 13,5-kilometrovej diaľnice pri Žiline môže začať hoci aj v roku 2013.
„Môžeme začať túto stavbu aj skôr, pokiaľ je vymyslené finančné krytie na ňu. To neznamená, že sa musí začať stavať až v roku 2015. Súťažiť budeme všetko tak, ako súťažíme a konkrétne termíny načasujeme podľa toho, aké budeme mať finančné krytie,“ vyhlásil Počiatek v utorok po stretnutí s lídrami slovenského stavebníctva.
Podľa ministra k dispozícii je aj potenciálny úver z Európskej investičnej banky (EIB) na preklenutie začiatočného obdobia financovania výstavby diaľnice.
Práce sú plánované na päť a pol roka
Stavba diaľnice Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, môže byť z eurofondov financovaná až v budúcom programovacom období 2014 až 2020.
Vypracovanie projektu a práce sú plánované spolu na päť a pol roka, pričom len stavba tunela by mala trvať päť rokov. Dovtedy môže byť projekt financovaný z prostriedkov štátu alebo zo spomínaného úveru EIB.
Tender na výstavbu diaľnice s tunelom Višňové sa predlžuje a s tým aj jeho uzavretie a začatie prác.
Podľa informácie portálu sme.sk sa odkladá aj druhý termín otvárania ponúk, a to na 26. júna.
Ponuky mali otvárať pôvodne 3. mája, ale pre námietky niektorých uchádzačov k podmienkam musela Národná diaľničná spoločnosť, a.s. presunúť termín na 5. júna. Ani na budúci týždeň sa však ponuky nebudú otvárať. NDS podľa uvedeného zdroja lehotu predĺžila, pretože po vysvetlení súťažných podmienok dostala žiadosť o nápravu.
Diaľnica zatiaľ nemôže byť financovaná z európskych peňazí
Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na projektovanie a stavbu diaľnice s tunelom Višňové koncom vlaňajška. Odhadované náklady sú 896,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, práce sú plánované na päť a pol roka od uzavretia zmluvy s budúcim zhotoviteľom.
Diaľnica môže byť hotová teda najskôr v roku 2018, uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Keďže diaľnica nebude odovzdaná do konca roka 2015, nemôže byť financovaná z európskych peňazí v súčasnom sedemročnom programovom období 2007 až 2013. Bude to možné až v nasledujúcom období čerpania eurofondov.