Štát stopol vlak pod Dunajom, Košice dostanú nové električky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Filialka vlak
Foto: ilustračné, SITA

BRATISLAVA 8. októbra (WEBNOVINY) – Projekt výstavby podzemnej železničnej trate Bratislava Predmestie – Filiálka sa v súčasnom programovom období eurofondov nebude realizovať.

Minister dopravy Ján Počiatek o tom rozhodol na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava, ktorú vypracovali nezávislí experti na požiadanie Európskej komisie a technických expertov Európskej únie.

Ako informoval v pondelok na tlačovej besede Počiatek, štúdia neodporúča projekt v navrhnutej podobe z ekonomických a technických dôvodov a z tých istých príčin sa podľa neho nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená trať z Filiálky do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Radšej električky ako tunel

Autobus,elektricka,mhd
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič Foto: archívne, SITA/Tomáš Benedikovič

Projekt Filiálka bude podľa ministra dopravy vyradený zo zásobníka projektov v Operačnom programe Doprava (OPD) na roky 2007 až 2013 a vyše 420 mil. eur, ktoré mali pôvodne ísť na tento projekt, bude použitých na náhradné projekty.

Tie sa budú týkať nákupu nových prímestských a regionálnych vlakov pre cestujúcich v bratislavskom a košickom regióne, rekonštrukcie bratislavského Starého mosta, či výstavby električkovej trate do Petržalky.

Vyčlenené zdroje pôjdu aj na nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, na nákup nových trolejbusov v Bratislave, ako aj na modernizáciu električkových tratí v oboch mestách.

Nie sú peniaze

Bez názvu
Foto: SITA

Minister dopravy tvrdí, že realizáciou náhradných projektov v Bratislave a Košiciach sa do roku 2015 výrazne zlepší kvalita mestskej hromadnej dopravy v oboch mestách.

„Ministerstvo dopravy očakáva zvýšenie záujmu cestujúcich o pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie hromadnou dopravou, ako aj odľahčenie individuálnej dopravy a zníženie dopravných nehôd,“ dodal Počiatek.

„Po príchode na toto ministerstvo sme našli nelichotivý stav v pripravenosti viacerých projektov a musím podotknúť, že kľúčových projektov. A jedným z nich je určite aj projekt novej podzemnej železničnej trate a stanice Bratislava Filiálka,“ informoval Počiatek.

Minister označil za nezodpovedné začatie tendra na prvú etapu prác pri výstavbe železničnej trate v Bratislave bez toho, aby bolo zabezpečené jeho financovanie z eurofondov. „Štúdia realizovateľnosti je absolútne najzákladnejším predpokladom, aby akýkoľvek projekt mohol byť financovaný z európskych fondov,“ povedal Počiatek.

Financovanie takej veľkej investície podľa neho v súčasnosti nie je reálne zo štátneho rozpočtu a jedinou možnosťou by boli európske peniaze.

Stavať chceli naši i Česi

Bez názvu
Foto: SITA

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálky vo februári tohto roka. Ministrom dopravy bol vtedy ešte Ján Figeľ (KDH). Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali 23. júla a železnice ich ešte nevyhodnotili.

Predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD.

Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo je oproti odhadovaným nákladom okolo 64 %.

Projekt Filiálky má podľa štúdie síce určitú perspektívu, ale nie s takými technickými parametrami, s akými je navrhnutý. Musela by sa zmeniť koncepcia, stanica Filiálka by bola len prímestská a nebola by súčasťou medzinárodného koridoru.

Bola by zakopaná plytšie, mala kratšie nástupištia a bola by bližšie k uzlu mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte. „V prípade preprojektovania celého projektu a zmeny podľa tejto filozofie je možné uvažovať v budúcom programovom období aj o financovaní takéhoto projektu,“ povedal Počiatek.

To by si však opäť vyžiadalo vypracovanie štúdie realizovateľnosti a vyhodnotenie ekonomickej návratnosti projektu. „Čo je, samozrejme, zdĺhavý proces, ale vzhľadom na preťaženosť hlavnej bratislavskej stanice táto úvaha stále nie je mŕtva,“ dodal.

Peniaze už začali tiecť

Vlak filialka
Foto: SITA

Nemalé prostriedky na prípravu projektu boli vynaložené zbytočne.

Podľa ministra sa bude treba vysporiadať s bežiacim tendrom.

„ŽSR budú rešpektovať rozhodnutie ministra dopravy, počkajú na oficiálne stanovisko z ministerstva dopravy a následne rozhodnú o ďalšom postupe,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa železníc Martina Pavliková po tlačovej besede Počiatka.

Tesne predtým ešte informovala, že pokračujú vo vyhodnocovaní ponúk v tendri.

„ŽSR majú k dispozícií stavebné povolenia, ktoré umožňujú zahájenie stavebných prác po uzatvorení zmluvy s úspešným uchádzačom,“ dodala.

Ftáčnik rozhodnutie akceptuje

Električka priviezla históriu do ulíc Bratislavy
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik akceptuje rozhodnutie rezortu dopravy.

Rozhodnutie ministerstva dopravy berie samospráva zároveň ako výzvu, aby primátor poskytol rezortu také alternatívne projekty, ktoré pomôžu riešiť vážnu a v niektorých oblastiach až kritickú situáciu v doprave.

„Ide o náhradné dopravné projekty financované z národného operačného programu Doprava, ako je napríklad modernizácia električkovej trate do Dúbravky, rozšírenie ekologickej trolejbusovej siete v lokalite Kramáre – Lamač alebo nákup nových, moderných električiek a trolejbusov. Za veľmi významný považuje mesto aj pripravovaný projekt obstarania Územného generelu dopravy, ktorý dá odpoveď na strategické smerovanie slovenskej metropoly v rozvoji dopravnej infraštruktúry nielen z hľadiska cestnej siete, ale vlakovej infraštruktúry, výstavby cyklistických chodníkov, podpory hromadnej dopravy v horizonte nadchádzajúcich 20 rokov,“ napísal v stanovisku hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

Náhradné projekty majú podľa mesta prispieť k tomu, aby financie alokované pre Bratislavu a bratislavský región boli primárne využité v prospech riešenia dopravných výziev metropoly, kraja a neboli presúvané na iné programy a do iných regiónov.

„Bratislava je totiž v tomto programovacom období výrazné oklieštená z možností čerpať fondy EÚ pre rozvojové projekty a jedným z možných programov je operačný program doprava,“ ozrejmil hovorca.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján FigeľJán PočiatekĽubomír AndrassyMilan Ftáčnik
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky