BRATISLAVA 2. mája (WEBNOVINY) – Hrozba, že Slovensko skončí pred európskym súdnym dvorom pre segregáciu rómskych detí, predstavuje podľa poslankyne strany Sloboda a Solidarita (SaS) Lucie Nicholsonovej vážne memento s dvoma rovinami.
Štát sa podľa nej síce na papieri zaviazal nesegregovať, ale v praxi neurobil nič pre to, aby si „biele dieťa“ bez problémov sadlo vedľa rómskeho z osady.
„Peniaze určené na tento účel nechal rozkradnúť jednotlivcami cudzopasiacimi na rómskej otázke s hlúpymi projektmi, namiesto toho, aby to decko z osady umyl. Nezmení to ani zhrozenie Európskej komisie,“ konštatuje Nicholsonová.
Európska komisia dvíha prst, Slovensko diskriminuje Rómov
Armáda analfabetov
Bývalá štátna tajomníčka rezortu sociálnych vecí priznáva, že na Slovensku naozaj cielene posielame deti z osád do špeciálnych (osobitných) škôl. „Tie robia po osadách doslova nábory, uplácajú rodičov, ale aj ich pani riaditeľky,“ uvádza Nicholsonová.
Dôvodom sú podľa nej peniaze, keďže v špeciálnych školách sú vyššie normatívy na žiaka. Štát si tak podľa poslankyne liberálov vedome vyrába armádu analfabetov, ktorí nikdy nebudú schopní pracovať a uživiť samých seba. Onedlho na tejto armáde podľa nej stroskotá náš solidárny dôchodkový systém.
„Preto je dobré, že si problém všimla Európska komisia. Ak to povedie napríklad k riešeniu povinnej predškolskej výchovy v osadách, profitovať z toho budeme všetci. Návrh zákona o povinnej predškolskej výchove pre deti z osád predkladám aj na májovú schôdzu,“ dodáva poslankyňa.
Nicholsonová nesúhlasí s námietkou EK, že na školách sa segreguje na základe rasy alebo etnika. „V bratislavskej škole vedľa seba v jednej lavici sedí rómske dieťa s nerómskym. K deťom z osád si to ‚biele dieťa‘ nesadne nie pre farbu pleti, ale preto, že je neumyté, zapácha, má vši a svrab, je hladné, nesústredené, nemá školské potreby, lebo rodičia ich predali alebo nimi založili oheň v chatrči, a nestíha učivo, lebo nechodilo do škôlky,“ vysvetľuje zákonodarkyňa liberálov.
Eurofondy sa podľa Nicholsonovej rozkradli
Európska komisia by si podľa jej slov mala uvedomiť, že jej eurofondy na Slovensku sa rozkradli. „Brusel alibisticky zatvára oči, EK ide riešiť, že segregujeme, avšak jedno je isté, kým to dieťa z osady neumyjeme v komunitnom centre a neprejde škôlkou, aby bolo na školu pripravené, niet toho zákona, ktorý by prinútil sedieť ‚biele dieťa‘ vedľa toho z osady,“ uzatvára
Európska komisia začala v stredu 29. apríla voči Slovensku konanie pre nerovnaký prístup k vzdelávaniu rómskych detí.
Slovensko porušilo v prípade nerovnakého prístupu k vzdelávaniu rómskych detí antidiskriminačný zákon Európskej únie, uvádza sa v spoločnej tlačovej správe organizácií Amnesty International, Európska sieť proti rasizmu, Európske centrum pre práva Rómov a Nadácia otvorenej spoločnosti.
Slovensko je tak druhým štátom po Českej republike, voči ktorému komisia vedie v tomto prípade konanie.
Za umiestnenie detí môže aj nesprávna diagnostika
„Dôvodom ich umiestnenia do týchto škôl je nedostatočná predškolská príprava, ich nesprávna diagnostika, podpora špeciálneho školstva vyššími normatívmi, ale aj nezodpovedné správanie sa rodičov, ktorí s tým súhlasia,“ myslí si splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák.
Problémom je podľa neho aj to, že do špeciálnych škôl neoprávnene zaraďujú aj deti s ľahkým mentálnym postihnutím, tzv. variantom A, ktoré do týchto škôl nepatria. „Navrhli sme preto, aby sa prijímanie žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím do špeciálnych škôl zastavilo zmenou diagnostických testov,“ vysvetlil.
Úrad rómskeho splnomocnenca začal v spolupráci s Metodicko-pedagogickým centrom realizovať projekt Prined – Projekt inkluzívnej edukácie, ktorý skvalitňuje diagnostický proces detí v materských školách. Tiež vytvorili inkluzívne tímy v základných školách, ktoré sú zložené zo špeciálneho pedagóga, psychológa a sociálneho pedagóga. Tie rozvíjajú vzdelávacie potreby žiakov z rómskych komunít.
Pollák chce 12-ročnú povinnú školskú dochádzku
Zaradenie tohto projektu do systému vzdelávania na celoslovenskej úrovni je cestou, ako zabrániť neoprávnenému umiestňovaniu rómskych detí do špeciálneho školstva, pripomenul Peter Pollák.
„Umiestňovaním týchto detí do bežných základných škôl vychováme rómsku generáciu, ktorá bude pripravená na trh práce a nebude závislá od sociálnych dávok,“ doplnil pre agentúru SITA.
Podľa úradu rómskeho splnomocnenca vlády treba legislatívne zabezpečiť povinnú predškolskú výchovu od troch rokov pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, povinnú účasť žiakov zo znevýhodneného prostredia v celodennom výchovnom systéme, zaviesť 12-ročnú povinnú školskú dochádzku a riešiť elimináciu prijímania žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím do špeciálnych základných škôl.