BRATISLAVA 19. júna (WebNoviny.sk) – Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona proti byrokracii, ktorá ruší povinnosť predkladať úradom ďalšie potvrdenia a výpisy.
V druhej vlne sa tak zoznam dokladov, ktoré si úrady získajú samy a nebude ich potrebné predkladať v listinnej forme, rozšíri o potvrdenie o daňových nedoplatkoch, nedoplatkoch na sociálnom poistení, na zdravotnom poistení, o potvrdenie o návšteve školy a o výpisy z registra mimovládnych organizácií a ich variácií. Celkovo tak ide o jedenásť potvrdení a výpisov.
Vojna proti byrokracii
Povinnosť predkladať uvedené dokumenty sa zruší už v tomto roku. V prípade dokladania potvrdení o návšteve školy a výpisov z registra mimovládnych organizácií od 1. septembra a pri ďalších troch potvrdeniach o nedoplatkoch z dôvodu prispôsobenia jednotlivých informačných systémov od 1. decembra.
Rašiho úrad schválil vládne IT projekty za stovky miliónov eur, odborníci niektoré skritizovali
Celkovo tak budú fyzické a právnické osoby podľa štatistík z roku 2017 oslobodené od listinného dokladovania takmer dvoch miliónov potvrdení a výpisov, z ktorých väčšinu, až 1,2 milióna, predstavovali potvrdenia o návšteve školy.
„Minulý rok sme vyhlásili vojnu proti byrokracii a v našom úsilí pokračujeme ďalej, konkrétnymi opatreniami. Do roku 2020 očakávame, že rušením potvrdení a výpisov ušetríme občanom viac ako 30 miliónov eur na správnych poplatkoch a čase, ktorý doteraz museli stráviť behaním po úradoch a na cestovnom,“ uviedol vicepremiér pre investície a informatizáciu Richard Raši, ktorý je predkladateľom návrhu.
Štát vynaloží vyše šesť miliónov eur
Štát pritom na odbremenenie ľudí od podávania výpisov a potvrdení vynaloží v tomto roku vyše šesť miliónov eur. Väčšina sa vykryje z rozpočtu Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu. Aktuálny balíček zameraný na znižovanie byrokratickej záťaže je tak pokračovaním iniciatívy naštartovanej vlaňajším prijatím samotného zákona proti byrokracii. Už vtedy sa zrušila povinnosť predkladať výpisy z obchodného registra, živnostenského registra, katastra nehnuteľností a registra trestov ako povinné prílohy v listinnej podobe.
Poslanci zároveň schválili k novele zákona pozmeňujúce návrhy poslanca Ľubomíra Vážneho (Smer-SD). V súvislosti zo zámerom znižovania administratívnej záťaže rozšírením rozsahu údajov, ktoré Sociálna poisťovňa poskytne orgánom verejnej moci, sa posúva účinnosť z pôvodne navrhovaného 1. februára 2020 na 1. januára 2021. Ďalší pozmeňujúci návrh sa týkal spresnenia zákona o službách zamestnanosti, aby bolo zrejmé, že podmienka 180 dní po lehote splatnosti sa nevzťahuje na nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie.