Štát môže ušetriť 1/3 na splátkach za 3. balík PPP

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 27. októbra (WEBNOVINY) – Výstavba štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom v dĺžke takmer 31 kilometrov zo súkromných peňazí v rámci tretieho balíka PPP a ich prevádzka počas 30 rokov môže byť pre štát lacnejšia, ako sa predpokladalo. Koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o. na posledných rokovaniach s ministerstvom dopravy o podmienkach financovania projektu navrhla 30-percentné zníženie nákladov na výstavbu a prevádzku vzhľadom na priaznivý vývoj ceny peňazí. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) o tom informoval po stredajšom zasadnutí vlády s tým, že termín finančného uzatvorenia projektu, ktorý uplynie 31. októbra, bude predĺžený o niekoľko týždňov, pravdepodobne do konca novembra, aby sa obe strany mohli dohodnúť na podmienkach.

Podľa dodatku ku koncesnej zmluve má štát po vybudovaní diaľnice splácať koncesionárovi ročne 277 mil. eur, čo by za 30 rokov koncesie predstavovalo zhruba 8,5 mld. eur, pričom samotné stavebné práce mali stáť 1,99 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. „Už teraz je ten rozdiel zaujímavý, vážny a dôležitý pre celkové posúdenie a zároveň očakávam jeho ďalšiu redukciu práve kvôli cene peňazí. Slovensko môže poistiť úrokovú sadzbu, to znamená cenu peňazí k dátumu uzavretia zmluvy a tým pádom získať ešte ďalšiu redukciu na celkovej cene za dostupnosť, teda jednoročnej platby,“ povedal ďalej Figeľ.

Podľa ministra dopravy je 30-percentné zníženie hodnoty projektu reálne a ako ubezpečil koncesionár dosiahnuteľné. Figeľ kladne odpovedal na otázku, či môže byť projekt finančne uzatvorený do konca novembra. „V jari by sa mohlo začať reálne s výstavbou. Detaily, či už časové alebo iné, vám môžem oznámiť po ukončení rokovaní, ale doterajší stav ma oprávňuje, keďže došlo aj k písomnej výmene nových pozícií, k tejto informácii. V nedeľu je uzávierka nateraz platného dodatku k zmluve, ale keďže došlo k takémuto posunu, je to nová situácia,“ dodal Figeľ.

„Po viacerých kolách rokovaní bol koncesionár ochotný prijať viaceré kroky na ceste k optimalizácii ceny a podmienok výstavby najťažšieho spomedzi ťažkých úsekov D1 pri Žiline, ktorý bude náročný osobitne výstavbou tunelov,“ informoval Figeľ. List od koncesionára ho pred termínom nedeľnej uzávierky projektu oprávňuje k tomu, aby odpovedal ponukou na dokončenie rokovaní v priebehu novembra. Detaily budú podľa neho predmetom ďalších rokovaní.

Figeľ uviedol, že v prvom roku terajšej vlády sa začne výstavba zhruba 175 kilometrov úsekov diaľnic v polovičnom profile. Za posledné štyri roky 2006 až 2010 bolo alebo ešte bude podľa neho dokončených spolu 263 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v polovičnom profile. Premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) uviedla, že Slovensko má v Bruseli predrokovanú možnosť schválenia zmien využívania eurozdrojov na financovanie diaľnic.

Poslanec za Smer-SD a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny v reakcii pre agentúru SITA uviedol, že bude veľmi rád, ak sa ukončí finančné uzavretie tretieho balíka PPP. „Pretože to bude úspešné zavŕšenie mojej 2,5-ročnej práce. Budem očakávať, aká bude konečná cena, výhoda však spočíva v lepších podmienkach na finančných trhoch,“ uviedol Vážny. Úspory podľa neho zrejme nastanú aj vplyvom zjemnenia noriem, pričom k finančnému uzavretiu projektu bude minister predkladať aj analýzu, z ktorej bude zrejmá úspora. Podľa Vážneho je škoda, že sa Figeľ nepostavil rovnako aj k prvému balíku PPP a ponúkanú zľavu 2,9 mld. eur od koncesionára neprijal, keďže pri aktuálnom znížení ceny s ním naopak rokovať odmietol.

V prípade prvého balíka PPP, cez ktorý mala koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. postaviť a prevádzkovať päť úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom, rezort dopravy začiatkom septembra nepredĺžil šiesty termín uzatvorenia projektu pre chýbajúce zabezpečenie financovania. „Redukcia v základnej cene na úrovni maximálne 3 % bola naozaj veľmi nízka oproti cene, aká bola stanovená štvrtým dodatkom. Namiesto zníženia ceny, keďže sa predĺžili termíny, zmäkčili podmienky, prevzali riziká, definovala štátna garancia, cena za dostupnosť narástla a veľmi významne,“ zdôvodnil Figeľ, prečo ministerstvo neprijalo návrh na zníženie ceny aj v prvom balíku PPP. Podľa neho bolo toľko dôvodov na požadovanie významnej redukcie, že jednoznačne obhajovali oprávnený záujem Slovenska, aby to bolo výhodné aj pre štát, nielen pre firmy a banky. Keďže sa tak podľa ministra dopravy nestalo a financovanie projektu nebolo zabezpečené, rezort nechcel ísť do ďalších rizík, predlžovania termínov a tým zdržiavania celej výstavby diaľnice.

Vysúťažená cena na realizáciu tretieho projektu PPP na D1 pri Žiline predstavuje 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice v dĺžke 30,7 kilometra: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka – Višňové (5,4 km), Lietavská Lúčka – Žilina (5,9 km) a Višňové – Dubná Skala (8,1 km). Prvé dva úseky diaľnice mal koncesionár podľa harmonogramu odovzdať do predčasného užívania pôvodne na jar 2013. Odovzdanie zvyšných dvoch úsekov, vrátane asi osemkilometrového tunela Višňové – Dubná Skala, plánoval na jeseň 2014.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Iveta RadičováJán FigeľĽubomír Vážny