BRATISLAVA 19. januára (WEBNOVINY) – Záchrana a zvýšenie výkonnosti i ekonomickej efektívnosti troch štátnych stratových železničných spoločností je možné len v prípade realizácie určitých podporných opatrení. Konkrétne návrhy úloh a ich finančné dopady, ktoré pripravia ministerstvá dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a financií, budú súčasťou návrhu programu revitalizácie železničných spoločností. Návrh ozdravného programu má byť predložený 26. januára a po zapracovaní pripomienok bude vypracovaná jeho konečná podoba, vyplýva z analýzy fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. ktorú vláda schválila na stredajšom zasadnutí. Materiál predložil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).
Rezort dopravy v analýze priznáva spoluzodpovednosť štátu za nepriaznivú situáciu na železniciach. Tie podľa neho nespĺňajú európske kritériá a sú beznádejne zastaralé, čo si vyžaduje vysoké náklady a zamestnanosť, no napriek tomu nedokážu poskytovať služby v požadovanej kvalite. Štát ako jediný akcionár železničných spoločností v minulosti vážne podcenil usmerňovanie dopravnej politiky vo vzťahu k železničnej doprave. „Ním uplatňovaný model neúplného uhrádzania objednaných výkonov spôsobil, že ŽSR evidujú kumulovaný dlh štátu vo výške takmer 200 mil. eur. V prípade ZSSK je táto suma vo výške presahujúcej 150 mil. eur. To má za následok chronické nedofinancovanie železníc, ktorých hospodárenie v trvalom nedostatkovom režime je naďalej neudržateľné,“ uviedol rezort dopravy v analýze. Zadlženie Carga dosahuje okolo 600 mil. eur, aj keď v tomto prípade dôvodom nie jej neuhrádzanie štátnych objednávok, ale doterajšia vysoká úroveň poplatku za dopravnú cestu a nesprávne manažovanie firmy.
Tri železničné spoločnosti očakávali za rok 2010 stratu v celkovej výške okolo 300 mil. eur, z toho ŽSR takmer 120 mil. eur, Cargo 100 mil. eur a ZSSK 78 mil. eur. Hlavným problémom ŽSR je podľa rezortu dopravy to, že „jediným nástrojom štátneho riadenia je vlastne iba tlak obmedzovania štátnej investičnej a neinvestičnej dotácie bez akéhokoľvek usmernenia v podobe jasného stanovenia úlohy železničnej dopravy v národnom dopravnom systéme.“ V prípade osobného prepravcu je hlavným nedostatkom neriešenie harmonizácie a koordinácie železničnej s cestnou dopravou a nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny inteligentný dopravný systém. Pokiaľ ide o nákladnú železničnú dopravu, i po zavedení mýtnych poplatkov za používanie diaľnic, rýchlociest a vybraných ciest prvej triedy sa nepodarilo úplne harmonizovať podmienky cestnej a železničnej dopravy. Vzhľadom na nedostatok štátnych zdrojov je preto potrebné využiť všetky možnosti na urýchlenú privatizáciu Carga.
Železničné spoločnosti pozastavili prípravu masového prepúšťania okolo 4 tisíc zamestnancov a osobný prepravca navyše aj redukciu osobnej dopravy na viac ako dvoch desiatkach tratí. Potvrdili to pre agentúru SITA železničné podniky po tom, čo sa na tom dohodla premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) s odborármi a železničiarmi. Ozdravný plán na stratových železniciach bude realizovaný, až keď ministerstvo dopravy predloží a vláda schváli program ich revitalizácie.
Rezort financií skúma žiadosť Carga o odklad splátok úveru
Ministerstvo financií v súčasnosti posudzuje požiadavku štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. o ročný odklad splátok štátnej finančnej výpomoci vo výške 166 mil. eur. Rezort pri posudzovaní zohľadní program revitalizácie železničnej spoločnosti a dodržanie podmienok štátnej pomoci. „Podmienky posudzovania štátnej pomoci sú pritom osobitne sledované príslušnými orgánmi Európskej únie,“ informovala v stredu agentúru SITA Patrícia Malecová Šepitková z komunikačného oddelenia ministerstva financií.
Cargo požiadalo ministerstvo financií o predĺženie odkladu splácania úveru do 29. februára 2012 s predĺžením splátkového kalendára o rok do 29. februára 2020. Nákladný železničný prepravca zároveň požiadal o odklad úhrady príslušných úrokov splatných počas roka 2011. Žiadosť Carga dostal rezort financií 14. januára. Štátnu finančnú výpomoc, ktorú firme schválila vláda Roberta Fica (Smer-SD) v marci 2009 na zmiernenie dopadov hospodárskej krízy, poklesu tržieb a udržanie zamestnanosti použilo Cargo na prevádzkové a investičné náklady. Prvú splátku istiny vo výške 10 mil. eur malo zaplatiť vo februári, pričom splátku malo zaplatiť dvakrát ročne do roku 2019.„Svoju žiadosť spoločnosť zdôvodňuje pretrvávajúcimi hospodárskymi a finančnými ťažkosťami, nevyhnutnosťou zabezpečenia riadneho a včasného plnenia platobných záväzkov voči financujúcim bankám a vytvorením časového priestoru pre realizáciu plánovaných reštrukturalizačných opatrení. Spoločnosť doposiaľ splácala úroky súvisiace s poskytnutou návratnou finančnou výpomocou riadne a včas,“ dodala Malecová Šepitková o žiadosti Carga o odloženie splácania úveru.
Európska komisia začala vo februári 2010 hĺbkové prešetrovanie, či je poskytnutie štátneho úveru pre Cargo zlučiteľné s európskymi pravidlami pre štátnu pomoc. Komisia uviedla, že sa domnieva, že úver, ktorý Cargo použije na financovanie nákladov súvisiacich s prevádzkou spoločnosti, by mohol predstavovať štátnu pomoc nezlučiteľnú s vnútorným trhom. Podľa komisie by mohlo ísť o neoprávnenú štátnu pomoc a môže poskytovať Cargu neodôvodnenú výhodu vo vzťahu ku konkurentom. Otvorenie konania umožnilo podrobne preskúmať presný charakter tohto opatrenia a podmienky, za ktorých bola pomoc poskytnutá. „Komisia bude v tejto súvislosti posudzovať, či by súkromný investor konal rovnako ako slovenská vláda. Začatie hĺbkového prešetrovania umožní zainteresovaným stranám vyjadriť svoje stanoviská. Neprejudikuje konečné rozhodnutie, ktoré komisia prijme v tejto veci,“ informovala komisia pred rokom.