BRATISLAVA 5. júna (WEBNOVINY) – Štát chce svoje väčšinové podiely v malých letiskách v Poprade, Žiline a Sliači bezodplatne previesť opäť na samosprávne kraje a mestá, ktoré boli, alebo sú ich akcionármi. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako väčšinový akcionár zastupujúci štát navrhuje, aby samosprávy tieto tri letiská prevzali do konca roka 2013. Na letisku v Piešťanoch má štát celú svoju menšinovú účasť na základe rozhodnutia vlády zo septembra 2009 previesť na Trnavský samosprávny kraj a mesto Piešťany do konca roka 2011. Počíta s tým návrh zámerov fungovania malých letísk, ktorý rezort dopravy predložil do medzirezortného pripomienkového konania.
Malé letiská by mali slúžiť najmä potrebám regiónov, zdôvodnil rezort
Podmienkou vo všetkých prípadoch je, aby noví vlastníci zachovali funkčnosť letísk minimálne počas 10 rokov. „Príprava na odovzdanie malých letísk regiónom začne už v roku 2011,“ tvrdí ministerstvo dopravy. Ako náhradný spôsob ďalšieho fungovania letísk, ak by samosprávy o ne nemali záujem, je ich dlhodobé prenajatie súkromným subjektom alebo predaj vlastníckeho podielu štátu. „Malé letiská ako súčasť dopravnej infraštruktúry by mali slúžiť najmä potrebám regiónov, a preto patria pod správu regiónov. Ministerstvo odovzdá svoj vlastnícky podiel na malých letiskách bezodplatne regionálnym samosprávam s podmienkou, že minimálne po dobu 10 rokov zachovajú funkčnosť jednotlivých letísk,“ zdôvodnil rezort dopravy svoj návrh. Ak regióny neprejavia dostatočný záujem o prevzatie letísk do svojej správy a súčasne sa nájde súkromný partner, ktorý by mal záujem letisko prevádzkovať a investovať do jeho infraštruktúry, do úvahy podľa ministerstva pripadá aj dlhodobý prenájom v podobe koncesie na prevádzku letiska za presne stanovených podmienok, prípadne odpredaj akcií.
Malé letiská budú ešte niekoľko rokov v červených číslach
Odovzdaniu malých letísk regiónom musí podľa rezortu dopravy predchádzať intenzívna komunikácia medzi ministerstvom a regionálnymi samosprávami. „Regióny by mali samé prísť k záveru, že je pre nich prínosom, ak majú takýto nástroj pre rozvoj cestovného ruchu, ekonomiky a zamestnanosti a môžu priamo ovplyvňovať jeho činnosť,“ predpokladá ministerstvo. Malé letiská budú podľa neho ešte niekoľko rokov v červených číslach. Kedy, a či vôbec budú schopné pokryť zo svojich príjmov náklady na prevádzku, sa zatiaľ nedá presne určiť. „Závisí to od intenzity budúcej leteckej prevádzky a s ňou spojených ďalších aktivít na danom letisku. Štát má záujem, aby malé letiská zostali zachované ako verejné medzinárodné letiská, ale to neznamená, že ich musí vlastniť a že musia prevádzkovať pravidelné letecké spojenia,“ dodáva rezort dopravy. Štát podľa neho nemôže zo dňa na deň prestať prispievať na prevádzku malých letísk, pretože by prestali fungovať. Preto bude aj v rokoch 2012 a 2013 prispievať na ich prevádzku na základe leteckého zákona.