BRATISLAVA 30. mája (WEBNOVINY) – Orgány činné v trestnom konaní sa budú opätovne zaoberať podozreniami zo spáchania zločinu machinácií vo verejnej súťaži Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. Špeciálny prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry (ÚŠP) Generálnej prokuratúry SR Dušan Kováčik zrušil uznesenie prokurátora ÚŠP z marca tohto roka, pretože bolo vydané predčasne. Prokurátor predtým zrušil rozhodnutie policajného vyšetrovateľa z Úradu boja proti korupcii z februára o začatí trestného stíhania a súčasne spomínanú vec odmietol ako neodôvodnenú. „Súčasne prokurátorovi ÚŠP ukladám, aby vo veci znovu konal a rozhodol,“ vyplýva ďalej z rozhodnutlia Kováčika, ktoré má agentúra SITA k dispozícii.
Trnavská firma TSS Grade, a.s., ktorá ako neúspešný uchádzač v železničnom tendri podala trestné oznámenie koncom januára, sa proti rozhodnutiu prokurátora o zastavení trestného stíhania písomne sťažovala a uspela. Vyšetrovateľ polície podľa špeciálneho prokurátora začal trestné stíhanie na základe toho, že doposiaľ nestotožnené osoby konajúce za Združenie Skanska v uvedenom železničnom tendri doložili do referencií o dokončených stavbách nepravdivé doklady o spôsobilých osobách a potvrdené obstarávateľom. Združenie Skanska navrhlo v súťaži najnižšiu cenu 200,35 mil. eur s predpokladaným ziskom 6,97 %, čo predstavuje 13,9 mil. eur. Prokurátor však dospel k záveru, že rozhodnutie vyšetrovateľa polície je vydané v rozpore so zákonom a je nedôvodné, a preto ho zrušil. Vyšetrovateľ podľa prokurátora zabezpečil listinný materiál v dostatočnom rozsahu, avšak nesprávne ho vyhodnotil.
TSS Grade svoju sťažnosť na rozhodnutie prokurátora o zastavení trestného stíhania v prípade zdôvodnila tým, že odmietnutie veci právne podmienené absenciou neexistujúcich skutočností predstavujúcich dôvod na začatie trestného stíhania. Firma ďalej uviedla, že v trestnom oznámení identifikovala pred vyšetrovateľom polície všetky skutočnosti potrebné pre rozhodnutie a doložila ich aj listinnými dôkazmi. Samotné trestné oznámenie podľa trnavskej spoločnosti preukazuje protiprávne konanie v železničnom tendri a že „vyšetrovateľ postupoval správne, keď vydal uznesenie o začatí trestného stíhania.“
Podľa špeciálneho prokurátora vyšetrovateľ polície postupoval správne a v súlade so zákonom, keď rozhodol o začatí trestného stíhania. „V tomto smere sa špeciálny prokurátor prikláňa k názoru sťažovateľa, že zo samotného trestného oznámenia, ako aj jeho doplnenia bolo možné prijať záver, že vo veci ide o podozrenie z protiprávneho konania, ktoré vyšetrovateľ kvalifikoval ako zločin machináciíí pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe,“ uviedol v závere rozhodnutia špeciálny prokurátor Kováčik. Tento stupeň podozrenia z protiprávneho konania podľa neho neustále trvá, a preto je potrebné v rámci vyšetrovania vykonať dokazovanie za účelom potvrdenia alebo vyvrátenia skutočností uvádzaných TSS Grade. Vyšetrovateľ polície, dodal Kováčik, bude musieť v ďalšom konaní podrobne zadokumentovať okolnosti uvádzané v trestnom oznámení trnavskej firmy. Vo veci bude pritom možné rozhodnúť až po objasnení skutkového stavu.
Tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá v súčasnosti stojí, ŽSR nemôžu podpísať zmluvu so Skanskou. Krajský súd v Bratislave musí rozhodnúť o žalobách na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý začiatkom marca nariadil súťaž zrušiť pre porušenie pravidiel verejného obstarávania. Žaloby podali obstarávateľ, ale aj dvaja hlavní konkurenti v súťaži, spoločnosti Skanska a TSS Grade. Trnavská firma, ktorá priebeh tendra aktívne kritizovala a namietala, podala druhú najlacnejšiu ponuku 245 mil. eur bez dane. Predpokladaná cena prác v obstarávaní, ktoré pôvodne vyhlásili ŽSR, bola vyše 296 mil. eur bez dane, pričom trvanie zákazky bolo naplánované na tri roky a štyri mesiace.
ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ceny, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur. Stavebné práce majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o plánovanú tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati už začali.