BRATISLAVA 29. októbra (WEBNOVINY) – Slovensku hrozí žaloba z Bruselu pre sporný priebeh tendra na modernizáciu železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá.
Európska komisia v tejto súvislosti otvorila konanie vo veci porušenia právnych predpisov, potvrdila Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku pre stredajšie vydanie denníka Hospodárske noviny (HN).
Môžeme prísť o miliónové eurofondy
Slovensko sa teraz bude musieť pred euroúradníkmi obhájiť. Ak neuspeje, hrozí mu nielen pokuta vo výške najmenej 896-tisíc eur, ale aj prepadnutie eurofondov v objeme 200 miliónov eur. „Veríme, že Slovensko svojimi argumentmi EK presvedčí a trať nám preplatí,“ zareagoval pre HN hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Spoločnosť TSS Grade, za ktorou stojí podnikateľ František Hodorovský, a ktorá zákazku získala, tvrdí, že má riadne uzatvorenú zmluvu a projekt sa realizuje. Sťažnosť proti vyhodnoteniu tendra podala stavebná spoločnosť Skanska SK, a. s., ktorá predložila najlacnejšiu ponuku a zo súťaže bola dvakrát vylúčená.
Generálna riaditeľka spoločnosti Magdaléna Dobišová očakáva, že postup komisie potvrdí, že celý proces bol v rozpore s pravidlami nielen slovenského verejného obstarávania, ale i v ostrom rozpore s pravidlami verejného obstarávania Európskej únie. „A bol diskriminačný vo vzťahu k našej spoločnosti,“ uviedla Dobišová.
Spoločnosť Skanska SK sa cíti diskriminovaná
Úrad pre verejné obstarávanie vlani konštatoval, že súťaž na modernizáciu trate pri Trenčíne bola diskriminačná. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyčítali chyby len Skanske a ostatným uchádzačom nie, hoci ich mali dosť. Rozhodnutie úradu napadli železnice na Krajskom súde v Bratislave a uspeli. Spor je v súčasnosti na Najvyššom súde SR.
Skanska SK v tendri na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá predložila najlacnejšiu ponuku 201 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. ŽSR ju zo súťaže opakovane vylúčili, čo spoločnosť označila za diskrimináciu, mala podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení ponúk a podala sťažnosť do Bruselu.
Železnice napokon uzavreli zmluvu na modernizáciu trate v októbri 2012 so Združením pod Brezinou na čele so spoločnosťou TSS Grade, a. s. Tento uchádzač predložil druhú najlacnejšiu ponuku 245 miliónov eur.