Sú kancelárie typu OPEN SPACE kancelárie budúcnosti?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Počítače, kancelária, ľudia
Foto: shutterstock.com

BRATISLAVA 2. februára (WBN/PR) – Otvorený priestor, v ktorom pracujú všetci spoločne, mohol mať svoje čaro aj logické opodstatnenie. Dnes sa však ozývajú hlasy zamestnancov, ktorí hovoria o open space ako o prostriedku, ktorý prácu skôr komplikuje.

Open space bol objavený na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia. V Amerike v bývalých továrenských halách slúžil operátorom call centier prvých poisťovacích ústavov. Presne vtedy mal ono spomínané logické opodstatnenie: telefonistky vraveli celú pracovnú dobu jedinú mantru s ponukami poistiek. Na ušiach mali slúchadlá, hovorili do mikrofónu umiestneného pred ústami. Nepočuli nič okolo seba – a taky nikoho nerušili. O pár rokov neskôr mal open space ďalšie žiarivé obdobie, v období rozkvetu burzy, respektíve tesne pred jej krachom. V spoločnom priestore na seba mohli makléri pokrikovať najnovšie údaje o pohybe cien akcií a nemuseli navštevovať vedľajšiu miestnosť. Trvalo cirka ešte dve desiatky rokov, než sa preverený model zdieľanej kancelárie s veľkou slávou konečne dostal aj do Čiech. Vznikali nové sklo-betónové kancelárske budovy, v ktorých architekti na zadanie investorov stavali prakticky len celé voľné poschodia s tým, že priestor je dostatočne variabilný na to, aby si ho každá jednotlivá firma prispôsobila svojim potrebám. Bohužiaľ často sa nestalo už nič. Vynikajúca investigatívna novinárka sa jedného dňa v takej kancelárii rozhodla, zdvihla sa zo stoličky a odišla. Hovorí o nedôstojnosti pracovného prostredia, ktoré negatívne ovplyvňuje kvalitu jej práce a to nechcela dopustiť.

Realita dneška?

Stresovaní pracovníci, ktorí trpia poruchami sústredenia a uchyľujú sa k liekom na upokojenie. Často prácu, ktorú by v pohode tvorili v rámci svojej pracovnej doby, dorábajú doma v obývačke, pretože tu ich neruší vôbec nič. Čo teda zostalo z atraktivity open space? Či je to ekonomická úspora a ako vidí problematiku open space architekti a projektanti spoločnosť DELTA Projektconsult sme sa opýtali priamo samotného konateľa Erika Štefanoviče. „Z osobnej skúsenosti na vybraných projektoch kancelárskych priestorov by som open space úplne nezatracoval. V nedávnom projekte riešenia presídlenia významnej korporácie v Bratislave, sme sa spoločne s partnerskou spoločnosťou MOOCON snažili v úvodnej fáze projektu najprv analyzovať a zohľadniť firemnú kultúru a po tej navrhnúť zodpovedajúce kancelárske priestory, kam aj táto forma riešenia kancelárie sčasti zapadla. Zo štrukturálnych dôvodov na najrôznejších a tiež rôzne sa meniacich a vyvíjajúcich projektoch sú aj priestory typu open space v niektorých prípadoch vhodné, ale je nutné, a to chcem zdôrazniť, dokázať vytvoriť akustický a tiež zodpovedajúce tepelný či svetelný komfort. Treba si uvedomiť, že človek znesie len určitú mieru hluku a po tej klesá jeho produktivita. Závisí teda na samotnom zamestnávateľovi, aké podmienky pre svojich zamestnancov vytvorí a či ich produktivita začne klesať už pred obedom alebo až po šestnástej hodine. Práve od zahraničných investorov sú cítiť impulzy, ktoré umožňujú zamestnancom si voľne vybrať, kde budú pracovať podľa typu práce či úlohy, ktorá je momentálne aktuálna a tiež sa rysuje veľká miera v celkovom uvoľnení, teda možnosti výberu práce z domu, z kancelárie alebo inde. Preto zamestnávatelia vďaka tejto benevolencii často až 10% pracovných miest už nevytvára. Tiež je vhodné voliť kombináciu rôznych priestorov na mieru podľa typu povolania tak, aby bol zabezpečený tok informácií, pretože je preukázané, že klasické „škatuľkovanie“ typické pre úrady je faktorom, ktorý znižuje tok informácií, ale tiež možnosti odovzdávania skúseností a podobne „.

Separovaný versus koncentrovaný štýl práce

„Kancelárie budúcnosti sa predpokladám nebudú vyvíjať v štýle“ open office „dnešných dní“ hovorí architekt bratislavskej spoločnosti DELTA, Ing. Arch. Adam Cifra. Predpokladám teda, že budú viac flexibilné a zamerané na konkrétne potreby jednotlivých pracovníkov a tiež prispôsobené potrebám danej firmy a jej firemnej kultúry. Pracovné prostredie bude riešené individuálne architektom, dizajnérom a bude plne spĺňať ergonomické požiadavky danej profesie či pracovnej činnosti. Možno očakávať, že tak ako sa bude premieňať štýl práce, tak spolu s ním aj pracovné priestory. Preto môžeme očakávať, že práca sa nebude nevyhnutne odvíjať len za jedným pracovným stolom, ale ľudia budú flexibilne pracovať na rôznych miestach v kancelárii, podľa meniacich sa potrieb firmy a tiež pracovných tímov, ktoré budú pracovať v rôznorodých skupinách na rozdielnych projektoch. V praxi to znamená, že nám pribudne nový pracovný štandard, kde určitý zamestnanci nebudú mať priradené konkrétne pracovné miesto tzv. Aktivity based working. Potvrdzujem predpoklad, že aj práca v exteriéri už nebude v Čechách a na Slovensku výnimkou. Nábytkárskej spoločnosti už vyvíjajú nové typy nábytku pre otvorený systém pracovného priestoru.

Zvíťazí reprezentatívnosť a komfort?

Iné zdroje hovoria o tom, že možno zachytiť určitý trend, že spoločnosti kladú väčší dôraz na reprezentatívnosť a komfort svojho firemného zázemia a preto sa snažia zvyšovať pracovné pohodlie zamestnancov, aby dosiahli aj zvýšeného pracovného výkonu, zdravie a lojality svojich zamestnancov. Blíži sa doba, kedy majitelia firiem pochopia, že open space nie je ani moderný a ani výhra? Zvíťazí nad ekonomickou úsporou vedomie, že ľudia prestanú chodiť do práce s neurózou? Prvé lastovičky už ukazujú, že zvíťazí zdravý rozum, ktorý velí, že ľudia sú často najcennejším kapitálom firmy a preto je nutné skôr ich v práci podporovať prívetivýmh zázemím, ktoré naopak rozvíja ich potenciál, inšpiruje a podporuje než vyčerpáva. Architekt Adam Cifra záverom dodáva: „Je skôr na čase premýšľať, ako naopak zvýšiť príťažlivosť kancelárie napríklad dostupnosťou ďalších doplnkových služieb napr. charakteru športového vyžitia. Teda okrem funkčného a technického hľadiska napr. Systému možnosti prírodného vetrania kancelárskych priestorov, prípadné chladenie, zabezpečenie budov a tiež rozumnej energetickej spotreby bude štandardnou požiadavkou na kancelárske objekty tiež blízkosť ďalších doplnkových služieb, ktoré naopak zvýšia nájomcom ich pracovný a súkromný komfort. “

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia