BRATISLAVA 1. decembra (WBN/PR) – Slováci dokážu v slepých testoch rozlíšiť chuť slovenských vodiek od zahraničných. Taký je výsledok 1. testovania a ochutnávania vodiek na Slovensku. Záštitu nad testovaním prevzala uznávaná expertka na výrobu a testovanie vodiek, Valentina Popova z nezávislej medzinárodnej organizácie UNITED VODKA so sídlom v Bruseli.
V tzv. „slepých testoch“ sa porovnávalo 5 vzoriek vodky z rovnakých čírych fliaš, bez znalosti názvu, výrobcu a obalu. Skupina, ktorá sa testovania zúčastnila bez problémov označila 2 vzorky slovenských vodiek, ktoré boli súčasťou testovaného výberu. „Som presvedčená, že každý národ má v sebe geneticky zakódovanú chuť svojej vodky. Preto ani pre slovenskú testovaciu skupinu nebol problém nájsť medzi piatimi vzorkami slovenské vodky. Podobné experimenty som pred časom skúšala so skupinou veľvyslancov a každý si vybral len na základe chuti vodku z krajiny odkiaľ pochádzal,“ potvrdila výsledky Valentina Popova.
Expertke, ktorá je už 4.rok členkou poroty nezávislej medzinárodnej organizácie UNITED VODKA so sídlom v Bruseli, prešli za posledných 45 rokov ústami a rukami tisíce vzoriek tohto obľúbeného destilátu. Len počas „Vodka súťaže“ každoročne organizovanej spoločnosťou UNITED VODKA musí každý člen poroty zvládnuť ochutnať, zaradiť a prideliť hodnotenie až 180 vzorkám. „Klasifikácia vodky nie je zložitá, má však svoje špecifiká v závislosti od krajiny, kde sa testovanie vodiek organizuje. My pracujeme so základnou kategorizáciou, čo znamená delenie vodky do 3 skupín,“ hovorí o základnom delení vodiek ambasádorka Valentina Popova. Podľa slov expertky ide o nasledovné skupiny:
klasická vodka (prírodné vodky)
špeciálna vodka (s vôňou a špecifickými súčasťami, t.j. vodky, ktoré obsahujú vo veľmi malom objeme aj iné netradičné zložky ako napr. med a pod.)
ochutená vodka (môže mať inú farbu, patria sem aj vodky skúšobne pálené z ovocia alebo bylín).
Výrobcovia vodky sa však častejšie opierajú o rozsiahlejšiu, trhovo orientovanú kategorizáciu vodiek, ktorá berie do úvahy kvalitu liehu, proces destilácie, filtrácie, cenu a chuť. Podľa tejto „komerčnej“ klasifikácie sa vodky delia na:
dobré/ well (lieh z kukurice a iných lacných škrobov, 2-3 x destilované, bez filtrácie, pálivá chuť)
kvalitné / better (lieh z kukurice a kvalitnejších prímesi, 2-3 x destilované, 1-3 filtrované cez jednoduchý filter z aktívneho uhlia, charakteristickejšia, stále však pálivá chuť)
vysoko kvalitné/ premium (lieh z kukurice a kvalitných samostatných prímesi, 3-4 x destilované, 3-5 x filtrované cez zložitejšie filtre, chuť osobitného charakteru, hladšia ako u kvalitných vodiek )
ultra kvalitné/ultra-premium (lieh z vysokokvalitných samostatných prímesí, 3-6 x destilované, 3-5 x filtrované, zložitá filtrácia cez špeciálne filtre, silný individuálny charakter, skutočná hladkosť a čistota vodky)
luxusne/luxury (lieh z najkvalitnejšej pšenice, 5-9x destilované , 5-7 x filtrované, špeciálna filtrácia nákladnými metódami, veľmi rôznorodá a výnimočná chuť s jedinečnými príchuťami od hladkej až po exotickú)
Podľa expertky, základom kvalitných vodiek je vysoko kvalitný pšeničný lieh a mäkká voda. Dobrá vodka musí byť číra, bez cudzích častíc a sedimentov. Dôležitý je tiež proces úpravy liehu spočívajúci v niekoľkonásobnej destilácii a filtrácii.
UNITED VODKA
Nezávislá medzinárodná organizácia kladúca dôraz na šírenie dobrého mena vodky vo svete. Skupina medzinárodných expertov v rámci každoročnej „Vodka súťaže“ oceňuje najlepšie vodky sveta, s cieľom pomôcť vývozcom tohto nápoja. Súťaž sa realizuje s prísnym dôrazom na nezávislosť hodnotenia zo strany jednotlivých porotcov, ktorí nesmú byť zástupcami médií, či obchodníkov. V tzv. „slepej“ degustácii, sa hodnotí len čistá chuť vodky, bez znalosti názvu nápoja, obalu a výrobcu. Organizácia tak pomáha dostať do povedomia širokej verejnosti aj vodky výnimočnej chuti, ktoré si ale pre menej známu značku nachádzajú miesto u spotrebiteľov pomalšie, ako ich celosvetovo známi konkurenti.