Slováci míňajú na oblečenie viac ako Česi, ukázal prieskum

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze
Foto: Shutterstock

BRATISLAVA 8. mája (WEBNOVINY) – Slováci míňajú na oblečenie viac ako Česi, aj napriek tomu však nemajú v šatníkoch viac kúskov. Vyplýva to z marcového prieskumu Fashion report, ktorý na vzorke 400 Čechov a 205 Slovákov vo veku 15 až 55 rokov realizovali online obchod ZOOT.cz a agentúra Perfect Crowd.

V roku 2013 minul podľa údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky priemerný Slovák na oblečenie 194 eur. Z dát zozbieraných v spomínanom prieskume zase vyplýva, že 27 percent obyvateľov Slovenska nemá problém spontánne na oblečenie minúť 55 eur, takú istú sumu je však jednorazovo ochotných zaplatiť iba šesť percent Čechov. Slováci míňajú viac napríklad na topánky.

U Čechov predstavuje táto položka 25 percent z ročných výdavkov na módu, u Slovákov je to však až 34 percent. Slovenky tiež míňajú viac na spodnú bielizeň a ponožky. Za podprsenky zaplatí v priemere viac ako 18 eur 59 percent Sloveniek, ale iba 37 percent Češiek. Najväčší rozdiel je v nakupovaní ponožiek. Za tie sú Slovenky ochotné mesačne zaplatiť až o 63 percent viac ako ich západné susedky.

Slováci majú v šatníkoch drahšie oblečenie

Prieskum okrem výdajov za módu priniesol aj bližší pohľad do šatníkov. Priemerná Slovenka vlastní dva páry balerín, päť párov lodičiek, tri páry tenisiek, osem kabeliek, 27 tričiek, blúzok alebo topov, päť šiat a devätoro nohavíc. Slovenskí muži zase majú v priemere 26 tričiek, sedmoro nohavíc a päť párov topánok.

Česi sú na tom takmer rovnako, rozdiel je podľa Jana Schmida zo spomínanej prieskumnej agentúry len v tom, že v šatníkoch Slovákov sa nachádzajú drahšie kúsky oblečenia. Slováci a Česi sa mierne odlišujú aj v tom, aké oblečenie bežne preferujú. V prípade Čechov je to kombinácia džínsy, tričko a mikina, pre Slovákov sú to džínsy, tričko a topánky. Do prvej desiatky najobľúbenejších kúskov sa u Slovákov dostali tiež košele a tepláky.

Oba národy sa zhodujú v ročných nákupoch. Ženy z oboch krajín si kúpia v priemere päť tričiek, troje nohavíc a dve kabelky, muži zase štyri tričká, dvoje nohavíc a dva páry topánok. Všeobecne však platí, že české ženy vlastnia viac tričiek a blúzok a Slovenky majú v priemere viac kabeliek a lodičiek, ktoré nosia častejšie a aj vo chvíľach, kedy ich české ženy nenosia vôbec alebo váhajú, či si ich majú obuť.

Z prieskumu ďalej vyplýva, že čím viac je dámske oblečenie priliehavejšie, tým viac ho muži považujú za atraktívne. Priamo úmerne s tým ale klesá vôľa žien takéto kúsky nosiť, a to najmä s ohľadom na postavu. Naproti tomu voľné topy, ktoré ženy vyhodnocujú pozitívne, muži za atraktívne nepovažujú.

Najdôležitejším faktorom pri výbere oblečenia je pre Slovákov fakt, či sa im oblečenie páči. Až 85 percent Slovákov si kúpi to, čo im takpovediac „padne do oka“. Na druhom mieste je cenová dostupnosť. Ďalším dôležitým faktorom pri výbere oblečenia je kvalita materiálu. To, či sú odevy vyrobené na Slovensku je dôležité iba pre 18 percent opýtaných.

Slováci si viac prehliadajú oblečenie

Pre Slováka je obchod, či už kamenný alebo online, miestom, kde nielen nakupuje, ale kde zároveň hľadá inšpiráciu pre svoje outfity. „Je to práve ponuka obchodov, čo má viac než časopisy módnotvorný efekt na slovenskú spoločnosť. Napríklad viac ako tretina Slovákov hľadá inšpiráciu pre svoje outfity na e-shopoch a rovnaký počet sa inšpiruje náhodnými ľuďmi na verejnosti,“ vyjadril sa na dnešnej tlačovej konferencii zástupca ZOOT.cz Oldřich Bajer. „Slováci sa viac nechajú zlákať výkladmi a prehliadajú si oblečenie,“ podotkol Schmid.

U 44 percent Slovákov vzbudzuje dobre oblečený človek predovšetkým rešpekt. „Pre viac ako 30 percent Slovákov je dobre oblečený človek zdrojom inšpirácie, odhodlania niečo so svojím zovňajškom robiť a 11 percent Slovákov tomu druhému závidí, že dobre vyzerá,“ doplnil Schmid.

Približne polovica slovenských domácností dáva nepotrebné oblečenie na charitu, pričom v Česku je to až 61 percent. Menej ako polovica Slovákov používa staré alebo nepotrebné oblečenie na prácu. „Istá zhoda medzi Slovákmi a Čechmi panuje v dedení oblečenia. Až v 60 percentách slovenských domácností sa dedí oblečenie, a to hlavne na doma, v prípade Čiech je to 58 percent,“ uzavrel Schmid.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať