BRATISLAVA 28. februára (WEBNOVINY) – Situácia v daňovom informačnom systéme je naďalej závažná a pracovníci daňovej správy musia stále vykonávať veľa úkonov ručne.
Taký je podľa predsedu parlamentného výboru pre financie a rozpočet Jozefa Kollára (SaS) záver utorňajšieho poslaneckého prieskumu na bratislavskom daňovom úrade. Poslanci podľa Kollára na prieskume dostali od vedenia Finančnej správy SR aj akčný plán riešenia problémov.
„Budeme napĺňanie týchto míľnikov ďalej sledovať,“ vyhlásil po skončení prieskumu Kollár. Poslanci výboru si pritom vyžiadali aj akčný plán konsolidácie celej finančnej správy.
„Zďaleka tie problémy nemožno zužovať iba na problémy informačného systému,“ povedal Kollár. Vedenie finančnej správy pritom podľa poslancov potvrdilo, že základné moduly nového informačného systému by mali byť funkčné do konca marca tohto roku.
Vedenie finančnej správy taktiež odpovedalo na prieskume aj na viaceré otázky poslancov strany Smer-SD. Poslanec Ján Počiatek si aj na základe týchto informácií myslí, že celý projekt bol absolútne nezvládnutý. „Stav je tak, ako bol aj minulý týždeň, naozaj havarijný,“ uviedol Počiatek.
Situáciu treba riešiť urgentne
Smer-SD chce preto celý problém riešiť aj v Národnej rade SR. „Túto situáciu je potrebné urgentne riešiť,“ povedal v utorok Počiatek s tým, že strana bude mať k tejto téme ešte v utorok poradu a riešenia sa pokúsi ponúknuť už v stredu na plánovanej schôdzi NR SR. Parlament by podľa Počiatka mohol napríklad zriadiť skupinu, ktorá by sledovala vývoj vo finančnej správe, keďže súčasnému vedeniu sa podľa jeho slov už nedá veriť.
Poslanci finančného výboru dostali na prieskume aj informáciu o doterajšej cene nového informačného systému. Tá podľa Počiatka predstavuje 24 mil. eur a ďalších 5,2 mil. eur si vyžiadal nákup záložného hardvéru, ktorý bol potrebný, aby sa zabezpečilo paralelné fungovanie informačných systémov.
Predložený akčný plán na riešenie problémov v daňovej správe podľa podpredsedu strany Smer-SD Petra Kažimíra obsahuje iba niekoľko termínov na riešenie úloh, ktoré sú stanovené ešte do predčasných marcových volieb. „Iba dva termíny z toho 22-bodového akčného plánu sú do parlamentných volieb, všetky ostatné sú po voľbách,“ informoval v utorok Kažimír. Vzhľadom na súčasnú situáciu je pritom podľa jeho slov ohrozená aj povinná elektronická komunikácie pre podnikateľské subjekty, ktorá má platiť od začiatku apríla tohto roka. „Sme ochotní zajtra na schôdzi Národnej rady posunúť tento termín o pár mesiacov, podľa žiadosti a špecifikácie ľudí z finančnej správy, ale oni to hrdo odmietajú, tvrdia, že to nepotrebujú,“ uviedol Kažimír.
Druhý prieskum na daňovom úrade
Poslanci parlamentného výboru pre financie a rozpočet v utorok absolvovali v poradí už druhý prieskum na bratislavskom daňovom úrade. Prvý prieskum uskutočnili v piatok 17. februára a po jeho skončení konštatovali, že informačný systém daňovej správy je v havarijnom stave. Minister financií Ivan Mikloš dva dni po prieskume odvolal povereného prezidenta Finančnej správy SR Igora Krnáča, a to pre nezvládnutie náročných úloh vedením finančnej správy. Koncom minulého týždňa prišiel o svoju funkciu aj riaditeľ Kompetenčného centra finančných operácií Miroslav Mikulčík, ktorého odvolala nová poverená prezidentka finančnej správy Mária Machová.
Nezvládnutie situácie vedením finančnej správy pri prechode na nový informačný systém je podľa Ivana Mikloša jedným z dvoch dôvodov súčasných problémov. Druhým je podľa jeho slov nesúčinnosť pôvodného dodávateľa informačného systému, firmy Novitech. Súčinnosť firmy bola podľa Mikloša nevyhnutná pre prepojenie systémov.
Spoločnosť však tieto obvinenia odmieta a tvrdí, že mala pripravené riešenia pre migráciu informačného systému, ale tá sa pre nepodpísanie dodatku k zmluve neuskutočnila. Obe strany už avizovali podanie trestného oznámenia.