BRATISLAVA 9. apríla (WEBNOVINY) – Ak to takto pôjde ďalej, kravy budú už len v ZOO, odkazovali cez transparent prvovýrobcovia a spracovatelia mlieka pred nákupným centrom v Bratislave. Aj takýmto spôsobom sa snažia poukázať na zlú situáciu v sektore mlieka a na nevyvážené vzťahy v reťazci mlieka. Aby podčiarkli jej závažnosť, začali rozdávať i symbolickú „poslednú fľašu mlieka“ a „posledný kúsok syra“.
Výrobcovia mlieka končia s chovmi
Problémom je podľa nich, že maloobchodné reťazce nadobudli na slovenskom trhu dominantné postavenie, ktoré im umožňuje diktovať ceny. Predseda Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka (SZPM) Alexander Pastorek konštatuje, že farmári sa za posledných päť rokov boria s nízkymi nákupnými cenami, ktoré nepokrývajú ich výrobné náklady.
„Tento stav doviedol slovenských výrobcov mlieka k tomu, že neustále znižujú svoje stavy dojníc, niektorí pristúpili aj k ukončeniu výroby mlieka,“ povedal Pastorek. Premietnuté do čísel, na Slovensku skončilo za ostatných päť rokov s výrobou mlieka vyše dvesto chovov. V súčasnosti sa produkcii mlieka venuje približne 600 poľnohospodárskych podnikov.
SZPM poukazuje na to, že na Slovensku za posledných 12 mesiacov poklesli nákupné ceny mlieka o šesť centov na kilogram na necelých 30 centov. Prvovýrobcom tak vzniká v súčasnosti strata 5,2 až 6,2 centu na kilogram, navyše sú zaťažení stratami z minulosti, ktoré dosiahli za uplynulých sedem rokov 330 miliónov eur.
Tržby mliekarní v roku 2014 klesli
Ceny klesali podľa Pastoreka pre nadprodukciu mlieka a nedávne zrušenie mliečnych kvót tiež neveští nič dobré. „Ak bude veľká nadprodukcia mlieka pretrvávať a spotreba mlieka stagnovať, môže spôsobiť ďalšie zníženie nákupných cien mlieka a prehlbovanie strát,“ uviedol predseda SZPM. V takomto prípade sa podľa neho dá očakávať, že veľký počet prvovýrobcov skončí s chovom dojníc a produkciou.
Prezident Slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár označil minulý rok za ťažký pre spracovateľov, keď za kravské mlieko zaplatili farmárom medziročne o 15,4 milióna eur viac.
“ Vyššie náklady na surovinu však nedostali mliekarne zaplatené v odbytových cenách svojich výrobkov od obchodu. Pri väčšom objeme spracovaného mlieka v roku 2014 v konečnom dôsledku klesli tržby mliekarní,“ uviedol Voskár. Tvrdí, že by privítali, keby aspoň rástol podiel slovenských mliečnych výrobkov na pultoch obchodných reťazcov a zvýšila sa ich spotreba.
Výkupná cena mlieka je podpriemerná
Prvovýrobcovia a spracovatelia mlieka, ktorí sú predstaviteľmi Mliečneho fondu, rozbehli od štvrtka kampaň „Pomôžte zachrániť slovenské mlieko,“, v rámci ktorej chcú spotrebiteľom vysvetľovať, prečo je dôležité podporovať slovenský mliečny sektor, a to najmä nákupom domácich mliečnych výrobkov. Kampaňou chcú osloviť aj reťazce a vládu.
„Stav na Slovensku je taký, že dlhodobo je výkupná cena mlieka pod priemerom Európskej únie. Druhý fakt je, že dlhodobo nie sú vyrovnané dotácie spravodlivo tak, aby sa dalo povedať, že prvovýrobca na Slovensku má dotačné príjmy na takej úrovni ako prvovýrobcovia v ostatných krajinách,“ skonštatoval Voskár.
V rámci kampane mliekari odštartovali i petíciu, v ktorej žiadajú vyšší podiel slovenských výrobkov na pultoch, aby obchod nakupoval slovenské výrobky za férové ceny a uplatňoval spravodlivé postupy pri tvorbe spotrebiteľských cien.