BRATISLAVA 1. marca (WEBNOVINY) – Stranu SDKÚ-DS necháva pred bránami parlamentu aj ďalší prieskum predvolebných preferencií, ktorý tento raz urobila doteraz v oblasti skúmania verejnej mienky neznáma spoločnosť eCall Slovakia.
SDKÚ-DS v ňom získalo 4,6 percenta hlasov. Telefonický prieskum uskutočnili od 23. do 28. februára na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov vo veku nad 18 rokov.
Podľa prieskumu by strana Smer-SD mohla sama zostaviť vládu a do ústavnej väčšiny by jej chýbal jediný poslanec. Voľby by vyhrala so ziskom 41,1 percenta hlasov respondentov, takže by mala 89 poslaneckých mandátov.
Žiadna iná strana by podľa prieskumu nezískala viac ako 10 percent hlasov respondentov. Na druhej priečke by bolo KDH s 9,1 percenta (20 mandátov), tesne za ním Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti so ziskom 8,8 percenta hlasov (19 mandátov).
Tesne by prešli SaS a Most-Híd
Tesne nad hranicou zvoliteľnosti do parlamentu skončili v prieskume dve strany: SaS aj Most-Híd by podľa neho získali zhodne po 5,1 percenta, čo zodpovedá 11 poslaneckým kreslám každej z nich.
Pred spomínanú SDKÚ-DS, ale pod päťpercentnú hranicu zvoliteľnosti do NR SR respondenti tohto prieskumu dali ešte SNS so 4,7 percenta, strana 99% – občiansky hlas by dosiahla 4,6 percenta.
Strana SMK by získala 4,5 percenta, Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska 2,7 percenta, Strana slobodné slovo – Nory Mojsejovej 2 percentá, Ľudová strana – Naše Slovensko 1,7 percenta, Strana zelených 1,5 percenta, KSS 1,2 percenta. Ostatné strany v prieskume mali menej ako jedno percento.
Podľa výsledkov prieskumu by sa na voľbách zúčastnilo 58,9 percenta respondentov. Ďalších 23,9 percenta respondentov uviedlo, že by voliť neprišli, ostatní nechceli resp. nevedeli odpovedať. Spoločnosť eCall Slovakia od roku 2009 poskytuje služby v oblasti telemarketingu – telesales, cross/up sale, mystery calling, infolinky, help desk linky a podobne.
Agentúra je call centrom
„Inšpirovali sme sa tým, že aj renomované výskumné agentúry (Focus, Polis) začali v poslednom čase uverejňovať výskumy robené cez telefón. Sme call centrum, máme na to technické podmienky a v budúcnosti sa aj my chceme začať zaoberať aj marketingovými výskumami, robenými cez telefón,“ uviedol pre agentúru SITA Silvester Cintula z eCall Slovakia.
Cintula vysvetlil, že respondenta sa najprv spýtali na vek a pohlavie, región bydliska vedeli podľa telefónneho čísla. Respondentom položili otázku: „Keby sa parlamentné voľby mali uskutočniť už najbližší víkend, ktorej strane alebo hnutiu by ste odovzdali svoj hlas?“ Respondentom ponúkli 26 názvov subjektov, kandidujúcich v nadchádzajúcich voľbách.
Vzorka respondentov je podľa spoločnosti reprezentatívna podľa veku, pohlavia a regiónu. „Podľa údajov zo štatistického úradu sme si zistili, aké je zloženie obyvateľov SR,“ dodal. Tvrdí, že dodržali kvóty v základných znakoch, tak ako o tom píšu sociologické poučky na internete (Galuppova metóda). Spoločnosť zatiaľ nie je členom Asociácie prieskumných agentúr.