BRATISLAVA 24. októbra (WBN/PR) – Na Slovensku však prirážky k povinnému zmluvnému poisteniu (PZP) zatiaľ nefungujú poriadne, pretože v rámci konkurenčného boja ho väčšina poisťovní neuplatňuje.
Ak ste nezodpovedný vodič, s bohatou históriou vami spôsobených nehôd, stále sa vám oplatí meniť poisťovňu. Máloktorá totiž uplatňuje prirážky k poisteniu.
Na bežnom poistnom trhu by mal okrem systému bonusov, keď poisťovne cenovo zvýhodňujú bezškodových vodičov, fungovať aj systém malusov, pri ktorom dostanete prirážku k cene, ak ste mali nehodu.
„V rámci PZP systém malusov neuplatňujeme. Svojim klientom dokonca odpúšťame prvú poistnú udalosť, resp. preferujeme individuálny prístup, keďže častokrát sa jedná o zanedbateľné škody. Klientom novým aj existujúcim ponúkame bonusy, ktoré im znižujú konečnú výšku poistného, pričom ak na ne nespĺňajú požadované kritéria, zľava sa im neposkytne,“ informuje Daniela Šulcová, hovorkyňa Komunálnej poisťovne v našej poradni.
Preverujú, ale nezohľadňujú
Minulosť je možné si overiť niekoľkými spôsobmi. Najbežnejším je kontrola dokladov o škodovom priebehu poistenia z predchádzajúcich poisťovní. Na Slovensku existuje evidencia poistných udalostí klientov, ktorou sa poisťovne riadia.
Ak prídete do poisťovne ako nový klient, tá si vás preklepne. V prvom rade si od vás vyžiada doklad o bezškodovom priebehu, ktorý vám vystaví predošlá poisťovňa.
„Pri uzatváraní zmlúv zohľadňujeme škodový resp. bezškodový priebeh. Zodpovedných klientov zvýhodňujeme bonusovou zľavou, pričom tým, čo už nehodu spôsobili sa táto zľava znižuje. Tento systém uplatňujeme pri existujúcich klientov, pričom poskytujeme aj benefit, v rámci ktorého prvú poistnú udalosť klientovi odpúšťame,“ dodáva Šulcová.
Na druhej strane, Genertel uplatňuje veľmi prísne systém bonusov a malusov.
„Pokiaľ spôsobil niekto v minulosti poistnú udalosť znižujeme primerane bonusový stupeň a uplatňujeme prirážku za škodový priebeh. Každá škoda znamená zníženie bonusovej triedy o 3 stupne. Každý beznehodový rok predstavuje zlepšenie o jeden stupeň,” tvrdí Miroslav Chovan, riaditeľ Genertel poisťovne v našej poradni.
V niektorých poisťovniach podpisujete čestné prehlásenie, kde vyhlasujete, že ste nespôsobil škodu za posledných 36 mesiacov. Nová poisťovňa si ho môže, ale nemusí overovať v registri poistných udalostí. Navyše negatívny nález nemusí zohľadniť v cene poistenia.
Ak by ste nepriznali všetky vaše prehrešky, môžete na to doplatiť. Konkrétne prípady, ak klient klamal o svojej vodičskej minulosti, sa riešia individuálne. Poisťovňa vám môže vypovedať poistku, zvýšiť cenu alebo vám vyplatiť menej peňazí pri škode.
Portál POISTOVNE.sk vznikol v roku 1998. Ako jediný na Slovensku sa špecializuje na oblasť poisťovníctva. Denne prináša aktuálne správy z poisťovacieho diania doma i v zahraničí. Okrem správ pravidelne ponúka exkluzívne rozhovory s top manažérmi poisťovní na Slovensku. Uľahčuje čitateľom orientáciu v poisťovacích produktoch a pomáha im pri správnom výbere. Súčasťou portálu je aj odborné poradenstvo na aktuálne témy, kde sa čitatelia môžu dozvedieť viac o riešení svojich praktických otázok z oblasti poisťovacích služieb. Portál POISTOVNE.sk ako službu pre svojich návštevníkov poskytuje možnosť online poistenia a aktuálne kurzové lístky.