PRIESKUM: STV v politických diskusiách zlyhala

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
STV
Foto: Ilustračné foto SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 10. júna (WEBNOVINY) – STV zlyháva v politických diskusiách, sú neatraktívne. Uvádza sa to v monitoringu televízií na www.infovolby.sk. Tretia správa analyzuje prezentáciu subjektov kandidujúcich vo voľbách, zamerala sa na hlavné spravodajské relácie celoplošne vysielajúcich televízií od začiatku oficiálnej volebnej kampane v médiách. „Hoci oceňujeme, že sa televízia rozhodla pre spoločné diskusie šiestich kandidujúcich strán, ich konkrétna realizácia bohužiaľ nenapĺňa všetky sľubované možnosti. Hoci poslaním STV by mala byť služba divákom a teda snaha o čo najatraktívnejší informačný formát, realita opätovne naznačuje nedostatok sebavedomia a čiastočnú rezignáciu na toto poslanie,“ píše sa v správe. Formát navodzuje dojem spoločnej diskusnej relácie, pravidlá hry v podstate eliminujú interaktívnosť, pretože hlavnou náplňou je predstavenie pohľadov strán na rôzne témy, nie však ich vzájomná konfrontácia. „Na rozdiel od STV sa predovšetkým TV Markíza svojimi diskusiami snaží obohatiť klasickú programovú schému o čosi mimoriadne – zjavná je snaha o divácky atraktívny formát s účasťou viacerých kandidátov, pričom oproti STV je dôraz práve na vzájomnej interakcii, či už medzi kandidátmi alebo s moderátorom,“ píše sa v správe.

Všetky televízie okrem TV Joj venovali oproti minulému obdobiu omnoho väčší priestor informáciám o politických stranách, najviac v Markíze – takmer 50 minút. Markíza bola zároveň jedinou televíziou, ktorá v spravodajstve priniesla informácie o všetkých 18 kandidujúcich subjektoch. S výnimkou STV bol spomedzi strán najprezentovanejší vládny Smer-SD. Zároveň bol v súhrnne všetkých médií aj najkritizovanejší.

Celkovo prevládali informácie o vláde, ich podiel však klesol – najväčší podiel dostala vláda opätovne v STV, až 42 percent, najväčší absolútny priestor v Ta3, 22,5 minúty. Jedine STV priniesla o vláde viac pozitívnych ako negatívnych informácií. „Premiér Fico bol v spravodajstve STV prezentovaný výlučne pozitívne alebo neutrálne,“ píše sa v monitoringu.

Vo všetkých televíziách dominovali povodne, ktoré zasiahli Slovensko. Táto téma úplne zatienila všetky ostatné, opäť dominovala Markíza, ktorá povodniam venovala viac ako dve hodiny spravodajského priestoru, v Joj, Ta3 a STV to bolo na úrovni 1,5 hodiny. Ďalšou mediálne horúcou témou bolo predovšetkým dvojaké občianstvo, téma, ktorá bola s výnimkou spravodajstva Markíza najviac medializovanou politickou udalosťou – celkovo druhá top téma v STV a Ta3. „Hoci aj v TV Markíza išlo o tretiu najviac zobrazovanú tému, televízia sa primárne venovala samotnej kampani politických strán,“ uvádza sa v materiáli. Markíza kampani venovala najväčší priestor, celkovo bola druhou témou, naopak najmenší priestor dostala v Joj.

Najviac priestoru venovali médiá lídrovi vládnej strany Smer-SD R. Ficovi, takmer 26 minút, aj keď opätovne predovšetkým v pozícií predsedu vlády. Druhou najzobrazovanejšou bola volebná líderka SDKÚ-DS Iveta Radičová, vyše 10,5 minúty. Zvýšil sa počet lídrov kandidátiek, ktorým médiá venovali pozornosť – kým predtým to boli iba predstavitelia ôsmich strán, ktoré majú podľa prieskumov verejnej mienky šancu dosiahnuť volebný prah, teraz televízie, hoci iba Markíza, venovali priestor všetkým.

V predchádzajúcej správe kritizovali spôsob, akým k téme volieb pristúpila STV ako televízia verejnej služby – aspektom kampane venovala iba niečo cez štyri minúty. Počas oficiálnej volebnej kampane to bolo v súhrne viac ako 16 minút, no v porovnaní s priestorom, ktorý kampani a súvisiacim politickým otázkam venovali Markíza (viac ako 51 minút) a Ta3 (viac ako 35 minút) sa toto spravodajské pokrytie stále zdá byť nedostatočné.

„STV týždeň pred voľbami venovala celý večerný vysielací čas vysielaniu slávnosti, ktorej charakter a načasovanie vyvoláva podozrenie so zneužitia verejnej funkcie na nepriamu volebnú kampaň v prospech strany Smer-SD,“ píše sa ďalej v materiáli. Tento problém sa týka odhaľovania sochy Svätopluka na Bratislavskom hrade.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie STV Slovenská televíziaTA3TV JOJTV Markíza