BRATISLAVA 7. decembra (WebNoviny.sk) – Poslanci schválili novelu zákona o eGovernmente. Podľa právnej úpravy, o ktorej diskutoval parlament v skrátenom legislatívnom konaní, sa termín povinnej aktivácie elektronických schránok pre podnikateľov opäť predlžuje, tentoraz do 30. júna budúceho roka.
Novú povinnosť pre podnikateľov stanovil pritom zákon už pred tromi rokmi a termín sa už predlžoval z 1. júla 2016 na 1. januára 2017.
Návrh OĽaNO neprešiel, zmeny v rodičovskom príspevku nebudú
„Chcem povedať, že naozaj tentokrát už pôjde o posledné predĺženie,“ konštatoval minulý týždeň po rokovaní vlády podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini. Ako dodal, tí podnikatelia, ktorí si schránku aktivovali, budú od 1. januára 2017 alebo od momentu aktivácie dostávať úradné rozhodnutia od štátnych orgánov elektronicky.
Ako povedal v rozprave v prvom čítaní poslanec za SaS Karol Galek, v porovnaní s Českou republikou „pokrivkávala“ mediálna kampaň. „Pre mňa tým základným problémom je, že samotná verejná správa do dnešného dňa tieto schránky plnohodnotne nevyužíva,“ konštatoval poslanec. Ako argument použil údaj zo stránky slovensko.sk o počte neprečítaných správ orgánmi verejnej moci. „K 5. decembru to bolo číslo 434 090 neprečítaných správ, ktoré boli doručené týmto orgánom a neboli ani len otvorené,“ zhrnul Galek.
O predĺženie termínu požiadala Slovenská obchodná a priemyselná komora. Dôvodom je nepripravenosť slovenských podnikateľov na nový systém. Ako uviedol v materiáli Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, napriek pôvodne trojročnej prechodnej lehote, posilneným kapacitám na strane Ministerstva vnútra SR a mediálnej kampani je nárast počtu štatutárov právnických osôb, zapísaných v obchodnom registri, ktorí majú elektronický občiansky preukaz s elektronickým čipom a bezpečnostným osobným kódom (eID), stále nedostatočný, len na úrovni približne 25 percent.