BRATISLAVA 19. mája (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Počiatek tvrdí, že chápe a v istom zmysle aj podporuje petíciu miestnych samospráv za urýchlený začiatok výstavby časti obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a nadväzujúcej rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu. Súhlasí s tým, že projekt výstavby úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Bratislava, Rača a R7 Ketelec – Prievoz – Dunajská Lužná – Holice je potrebný.
„Z odborného pohľadu, ale aj z ľudského pohľadu je úplne jasné, že tento projekt je nevyhnutné realizovať. Pokiaľ by nebol realizovaný formou PPP, tak je preukázateľné, že eurofondové prostriedky na to už nie sú,“ povedal v utorok Počiatek.
Starostovia chcú cestu stavať už tento rok
„Ďalšou alternatívou by bolo použiť prostriedky štátneho rozpočtu, čo v najbližších rokoch vôbec nie je reálne,“ povedal. Jediná reálna možnosť v súčasnosti je podľa ministra realizácia projektu cez PPP projekt. „Preto sme sa touto cestou aj vydali,“ dodal Počiatek.
Starostovia bratislavských mestských častí Podunajské Biskupice a Vrakuňa, ako aj obcí Rovinka, Dunajská Lužná a Miloslavov v utorok začali petíciu za urýchlený začiatok výstavby D4 a R7. Navrhujú začať s výstavbou úseku medzi Dunajskou Lužnou a Bratislavou a nie úseku medzi Holicami a Dunajskou Lužnou, pričom žiadajú, aby sa začalo stavať ešte tento rok.
Zámer ministerstva dopravy začať s výstavbou úsekov D4 a R7 v roku 2016 sa nemení. Závisí však od priebehu trvajúcej súťaže na získanie koncesie v rámci PPP projektu. Súťaž beží podľa Počiatka v súlade s určeným harmonogramom a pokiaľ nevzniknú komplikácie v priebehu obstarávania, víťaz by mal byť známy koncom roka.
Počiatek problémy neočakáva
Minister neočakáva problémy pri vyhodnocovaní podmienok účasti, ktoré chce ministerstvo skončiť do júna. O účasť požiadalo deväť uchádzačov. „Zúženie počtu (uchádzačov) na štyroch znamená, že s týmito štyrmi budeme viesť koncesný dialóg. Je nemožné viesť plnohodnotný koncesný dialóg s väčším počtom uchádzačov. Takto hovoria poradcovia aj medzinárodné skúsenosti,“ dodal Počiatek.
Výstavba D4 a R7 by mala trvať štyri roky. Odhadované stavebné náklady podľa štátnej expertízy sú 1,325 miliardy eur. Na základe súčasných podmienok a expertíznej ceny by štát budúcemu koncesionárovi splácal za dostupnosť D4 a R7 ročne predbežne 135 mil. až 151 miliónov eur. Za tridsať rokov by tak mal zaplatiť spolu zhruba štyri miliardy až 4,5 miliardy eur. Ministerstvo dopravy očakáva, že vysúťažená cena bude nižšia.