Po tragédii stále lietajú lietadlá cez Slovensko na Ukrajinu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Na Ukrajine sa v oblasti bojov zrútil malajzijský boeing
Príbuzní pasažierov čakajú v autobuse, kým ich dopravia na neznáme miesto, kde dostanú viac informácií. Na palube lietadla spoločnosti Malaysia Airlines sa údajne nachádzalo 295 ľudí a nikto z nich tragédiu neprežil. Zo zostrelenia sa navzájom obviňujú proruskí separatisti a ukrajinské sily.

MOSKVA 17. júla (WEBNOVINY) – Lietadlá aj naďalej odlietavajú zo vzdušného priestoru SR smerom na Ukrajinu, resp. prilietavajú odtiaľ späť. Množstvo letovej prevádzky z a na Ukrajinu tvorí priemerne 4 až 5 % celkovej prevádzky v slovenskom vzdušnom priestore. Agentúru SITA o tom v piatok informovala hovorkyňa Letových prevádzkových služieb, š. p. (LPS) Michaela Legelová v spojitosti so zostrelením civilného lietadla spoločnosti Malaysia Airlines nad východnou Ukrajinou.

Viac o páde Boeingu 777 na Ukrajine sa dočítate

—–> TU.

Počet lietadiel v akomkoľvek vzdušnom priestore je podľa LPS premenlivá hodnota, ktorá závisí od rôznych faktorov. Napríklad počasie, sopečná aktivita, výškový vietor, sezónnosť, dostupná kapacita vzdušného priestoru, obmedzenia niektorých priestorov a tratí či poplatok za využitie letových prevádzkových služieb. „K ním, bohužiaľ, patrí aj tento prípad. Letecké spoločnosti v spolupráci s agentúrou Eurocontrol prijímajú opatrenia a na základe ich rozhodnutí sa môže počet lietadiel v našom vzdušnom priestore kedykoľvek zväčšiť aj zmenšiť,“ dodala Legelová.

Na Ukrajine sa v oblasti bojov zrútil malajzijský boeing
Foto: SITA/AP

Čím viac je letov, tým je príjem vyšší

Záleží najmä od leteckého dopravcu, ktorý sa na základe uvedených faktorov rozhodne, ktorou trasou konkrétny let poletí. Príjmy LPS za poskytované letové prevádzkové služby sú tvorené na základe vzdialenosti preleteného územia a maximálnej vzletovej hmotnosti lietadla. Ak sa počet letov zväčší, zvýšia sa aj príjmy. „Avšak na výsledky vplyvu si musíme ešte nejaký čas počkať,“ poznamenala hovorkyňa LPS k možným dopadom tragédie na Ukrajine na letovú prevádzku vo vzdušnom priestore SR.

Ukrajina po zostrelení malajzijského lietadla Boeing 777, ktoré letelo vo štvrtok popoludní z Amsterdamu do Kuala Lumpur, uzavrela vzdušný priestor nad Doneckou a Luhanskou oblasťou na východe krajiny. V troskách lietadla zahynulo všetkých takmer 300 ľudí, vrátane členov posádky.

Obrazom: Boeing sa zrútil v oblasti bojov

Riadiaci letovej prevádzky neurobil chybu

„Riadiaci letovej prevádzky poskytuje služby riadenia letovej prevádzky lietadlám, ktoré majú plánovaný vstup do jeho vzdušného priestoru podľa platných pravidiel a obmedzení. Riadiaci nemôže odmietnuť poskytnutie služby riadenia takýmto lietadlám. Preto je irelevantné si myslieť, že riadiaci letovej prevádzky urobil chybu. Neurobil!“ uviedla Legelová na otázku, či nebolo v tomto prípade chybou nechať letieť lietadlo nad územím ozbrojeného konfliktu.

„Leteckí dopravcovia využívajú permanentne aktualizovanú dostupnú sieť tratí, ktoré sú k dispozícii. Je na zvážení každého dopravcu, akú trať, kedy a v akej výške využije. Sú dopravcovia, ktorí sa od začiatku konfliktu na Ukrajine, napriek obmedzenej dostupnosti konfliktných zón, týmto vzdušným priestorom na základne vlastného rozhodnutia vyhýbali,“ dodala Legelová.

Na Ukrajine sa v oblasti bojov zrútil malajzijský boeing
Foto: twitter.com/nytimes

Niektoré spoločnosti nelietajú nad Ukrajinou mesiace

Väčšina leteckých spoločností nezmenila trasy svojich lietadiel premávajúcim medzi Európu a Áziou, a to aj napriek vypuknutiu konfliktu na východe Ukrajiny. Poukázalo na to štvrtková tragédia malajzijského lietadla, ktoré sa zrútilo na rusko-ukrajinskom pohraničí.

Agentúra Reuters v tejto súvislosti priniesla vlastný prieskum, podľa ktorého však niektoré spoločnosti v záujme bezpečnosti nariadili svojim pilotom vyhnúť sa inkriminovanej oblasti, kde niekoľko mesiacov zúria boje medzi vládnymi silami a povstalcami. Sú medzi nimi okrem iných aj Qantas, Air Berlin, Asiana Airlines či Korean Air Lines. Neprekážali im ani vyššie náklady spôsobená vyššou spotrebou paliva či dlhší čas letu.

Dovtedy ho využívala aj nemecká Lufthansa či ruský Aeroflot. Aerolínie pritom bežne lietajú aj nad oblasťami zmietanými konfliktami, ako je Irak a Afganistan. Dôvodom je, že tamojší militanti spravidla nedisponujú technikou na prípadné zostrelenie civilných lietadiel pohybujúcich sa v obrovských výškach.

Na Ukrajine sa v oblasti bojov zrútil malajzijský boeing
Foto: twitter.com/flightradar24

Vydali varovania, aby sa vyhli Krymu

Európske letecké kontrolné úrady však začiatkom apríla vydali bezpečnostné odporúčania, aby sa lietadlá vyhli polostrov Krymu. Ukrajinské úrady reagovali nariadením letovej výšky približne 9800 metrov. Stroj Malaysia Airlines letel iba 300 metrov nad ňou.

Na palube lietadla spoločnosti Malaysia Airlines sa nachádzalo 298 ľudí a nikto z nich tragédiu neprežil. Medzi obeťami je 154 Holanďanov, 28 Austrálčanov, 23 Američanov, no i Briti či Nemci. Pätnásťčlenná posádka pochádzala z Malajzie. Objaviť sa zatiaľ podarilo približne polovicu tiel tragického letu MH17. Stroj smeroval z Amsterdamu do Kuala Lumpur.

Podľa dostupných údajov lietadlo zmizlo z radarových obrazoviek regionálneho riadiaceho centra v Dnepropetrovsku vo štvrtok o 16:20 kyjevského času. Lietadlo spadlo tri kilometre severozápadne od mesta Hrabove v blízkosti ukrajinsko-ruskej hranice.

Nemecko varuje pred lietaním ponad nepokojné oblasti

Nemecký Spolkový úrad pre letectvo (LBA) rozoslal 144 aerolíniám pôsobiacim v krajine varovanie, podľa ktorého by sa ich lety mali vyhýbať nielen východnej Ukrajine, ale aj ostatným krízovým zónam vo svete. Hovorca ministerstva dopravy v Berlíne o tom informoval deň po zostrelení malajzijského boeingu na Ukrajine.

Nemecké varovanie sa okrem Ukrajiny zrejme vzťahuje aj na krajiny, ako sú Afganistan, Irak a Sýria. Najväčšie nemecké aerolínie Lufthansa vyhlásili, že sa od úradu snažia získať presnejšie vyjadrenie, ktoré krízové zóny mal na mysli. „Lietanie ponad sporné územia, akým je Afganistan, bolo predtým považované za bezproblémové, pretože tam neboli žiadne zbrane, ktoré by mohli zasiahnuť dopravné lietadlá vo výškach, v akých lietajú,“ povedal pre agentúru Reuters Jörg Handwerg, člen nemeckého zväzu pilotov Vereinigung Cockpit a kapitán airbusu A320. „No teraz sú ohrozené už aj lietadlá letiace v 10-tisícmetrovej výške nad celou krajinou,“ dodal.

Proruský separatistický líder Igor Girkin (uvádzaný tiež pod menom Strelkov) priznal zodpovednosť za zostrelenie lietadla. Stelkov a jeho skupina Donecká ľudová armáda si očividne malajzijské civilné lietadlo pomýlili s ukrajinským bojovým lietadlom.

Bezpečnostná služba Ukrajiny (SBU) získala a zverejnila nepopierateľný dôkaz o zostrelení lietadla len niekoľko hodín po incidente. Nahrávka zachytáva konverzácia medzi povstalcami o zostrelení lietadla.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať