BRATISLAVA 26. septembra 2017 (WBN/PR) – Chýbajúca technická či emisná kontrola zostáva naďalej na Slovensku problémom. Súčasná sieť staníc STK by pritom kapacitne bez problémov pokryla potreby všetkých motoristov.
Štatistiky ministerstva dopravy dokladujú, že platnú technickú kontrolu v súčasnosti nemá 130 tisíc áut. „Pre ilustráciu, hovoríme o 10 percentách z celkovej kapacity kontrol staníc v rámci siete STK, ktorú v súčasnosti na Slovensku máme. Vyťaženosť staníc bola podľa posledných údajov z roku 2016 na úrovni len 49 %,“ spresňuje podpredseda Národnej asociácie STK (NA STK) Peter Panis.
Znižovanie pokút odborníci vítajú
Štát ešte v roku 2016 spustil takzvaný Jednotný informačný systém v cestnej doprave, ktorý má upozorniť motoristov na blížiaci sa termín, kedy končí platnosť niektorej z kontrol automobilu. „Nevýhodou je nutnosť registrácie, bez ktorej vám žiadna notifikácia nepríde. Službu odporúčame využiť hlavne zábudlivcom, aby sa vyhli následným pokutám a mysleli na návštevu stanice technickej kontroly vopred,“ dodáva zástupca NA STK P. Panis.
Národná asociácia STK hodnotí pozitívne aktuálny trend, ktorý nastolilo ministerstvo dopravy – znižovanie výšky sankcií za chýbajúcu platnú technickú či emisnú kontrolu.
Liberalizácia STK ako hrozba pre slovenské cesty
Výrazným rizikom z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky je aktuálne pripravovaná deregulácia siete staníc STK. Ministerstvo dopravy pritom ignoruje názory expertov a skúsenosti zo zahraničia. V susednej Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. Zavážil najmä príklad z Poľska, kde po liberalizácii vzniklo 4 800 staníc a štátu sa teraz nedarí dostať situáciu pod kontrolu.
NA STK má dlhodobo záujem byť konštruktívnym partnerom pre štátnu a verejnú správu, aby technické a emisné kontroly skutočne napĺňali svoj účel. Zástupcovia asociácie preto predstavili vlastnú sériu riešení, pričom pri rozširovaní siete staníc STK navrhujú sa inšpirovať predovšetkým českým modelom.