BRATISLAVA 17. apríla (WEBNOVINY) – Priemyselní pekári pod veľkým tlakom obchodných reťazcov predávajú výrobky výrazne pod svoje náklady.
Ak sa v najbližších troch mesiacoch nezmení cenová politika, možno očakávať závažné problémy v dodávkach čerstvého pečiva a ohrozenie takmer tritisíc pracovných miest na Slovensku. Upozorňuje na to predseda Únie priemyselných pekárov Slovenska (ÚPPS) Slavomír Moravčík.
Pekári sú každý mesiac v strate
Členovia únie chcú v čo najkratšom čase otvoriť rokovania o cenách najmä so zahraničnými obchodnými reťazcami. Ak by sa nedohodli, viaceré pekárne avizujú prerušenie výroby a hromadné prepúšťanie.
„Pekári už ďalej odmietajú tolerovať stav, kedy dosahujú každý mesiac hospodársku stratu, pričom marža obchodných reťazcov sa pohybuje až na úrovni okolo 40 percent. Priestor na rokovanie tu teda rozhodne je a bude záležať už len na serióznosti prístupu jednotlivých odberateľov,“ uviedli zástupcovia ÚPPS.
Pekári poukazujú na to, že súčasná finančná situácia im neumožňuje investovať do technického vybavenia a do lepších pracovných podmienok svojich zamestnancov.
Moravčík konštatuje, že ekonomicky oprávnené náklady na výrobu jedného kilogramu pšenično-ražného chleba predstavujú 0,6957 eura, pričom niektoré zahraničné reťazce ho požadujú od pekárov len za cenu okolo 0,5 až 0,55 eura. Pri 400-gramovom sendviči sú pekári v strate 0,15 centu. Ekonomicky oprávnené náklady vybraných pekárenských výrobkov stanovil Výskumný ústav ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva na základe podkladov desiatok priemyselných a remeselných pekární.
Aliancia obchodu spochybňuje slová pekárov
Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) združujúca spoločnosti obchodu, ktoré na Slovensku prevádzkujú stovky maloobchodných a šesť veľkoobchodných prevádzok, hovorí o zavádzajúcich informáciách zo strany únie pekárov, ktorá obviňuje reťazce z nátlaku.
„Tvrdenie ÚPPS o 40-percentnej obchodnej marži obchodníkov pri pekárenských výrobkoch považujeme za zavádzajúce, pretože mechanicky vyrátaný rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou výrobku, ako to urobila ÚPPS, nie je ziskom, keďže predajcom vznikajú aj ďalšie náklady, vrátane DPH,“ uviedla predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
Ako pokračovala, cenová politika obchodu vychádza z aktuálnej situácie na trhu a predajné ceny preto stanovujú jednotlivé obchodné reťazce vždy autonómne a podľa vlastného uváženia. Podotýka, že členovia aliancie rokujú priebežne a samostatne so svojimi dodávateľmi o otázkach vzájomnej spolupráce, vrátane cien, k obsahu rokovaní sa však pre dôvernosť nevyjadrujú.