BRATISLAVA 3. mája (WEBNOVINY) – Organizačný výbor hokejových majstrovstiev sveta tvrdí, že nemá nič spoločné s umiestňovaním reklám na mantineloch štadióna, keďže nie je vlastníkom reklamného priestoru vo vnútri arény ani vlastníkom exkluzívnych marketingových práv na MS. Marketingový riaditeľ organizačného výboru MS 2011 Martin Ryba takto v utorok reagoval na kritiku Asociácie spoločností prevádzkujúcich kurzové stávky v SR, že na mantineloch je aj reklama na prevádzkovateľa kurzových stávok, ktorý nemá slovenskú licenciu.
„My nie sme tí, ktorí propagujú spoločnosti reklamu bet-at-home, sto percent reklamného priestoru na majstrovstvách sveta je v rukách Medzinárodnej hokejovej federácie (IIHF). Tá ho prostredníctvom marketingovej zmluvy predala spoločnosti Infront, ktorá je exkluzívnou marketingovou agentúrou Medzinárodnej hokejovej federácie. Spoločnosť bet-at-home je klientom spoločnosti Infront a rovnako je zobrazovaná na reklamnom priestore spoločnosti Infront. Organizačný výbor ako taký nakúpil od spoločnosti Infront reklamný priestor, ktorý predal firmám. Tie pôsobia na Slovensku v zmysle všetkých zákonov, to znamená bet-at-home nie je klientom ani sponzorom organizačného výboru MS,“ vysvetlil Martin Ryba.
List, ktorý poslal organizátorom minister financií Ivan Mikloš, aby ich upozornil na tento problém, postúpili Medzinárodnej hokejovej federácii a Infrontu s tým, „aby si riešili svoje zmluvné vzťahy tak, aby zodpovedali legislatíve SR“. Ryba preto odkázal novinárov na spoločnosť Infront. Pripustil však, že spoločnosť vyzvú na odstránenie spornej reklamy. „Nemáme žiadny právny ani iný titul na to – okrem možno morálneho, aby sme zabezpečili odstránenie tejto reklamy,“ povedal Martin Ryba. Agentúra SITA sa pokúša získať stanovisko hovorcu spoločnosti Infront.
Hovorca spoločnosti Infront Jörg Polzer uviedol, že o prebléme ich nikto oficiálne neinformoval, preto k nemu nevie zaujať stanovisko. „Nedostali sme od slovenských úradov žiadny oficiálny list vzťahujúci sa na reklamné aktivity bet-at-home. Neboli sme dnes ani na tlačovej konferencii v Bratislave. Preto sa k vyhláseniam, ktoré tam odzneli, nevieme vyjadriť,“ skonštatoval Polzer.
Ministerstvo financií na zvýšenú propagáciu nelicencovaných hazardných hier v súvislosti s hokejovým šampionátom upozorňovalo už pred dvoma týždňami aj na to, že ak sa zákon o hazardných hrách nebude dodržiavať, hrozia pokuty. Podľa hovorkyne Daňového riaditeľstva SR Gabriely Dianovej bolo v tejto súvislosti už vykonaných 217 dozorov, v rámci ktorých sa zistilo osem porušení a začaté boli dve správne konania. Nemusí to však byť konečný stav.
„Podľa informácií od daňových úradov v niektorých prípadoch, keď boli zistené porušenia zákona, sa ešte nezačalo správne konanie,“ uviedla pre agentúru SITA Dianová. Daňové úrady podľa nej písomne informovali rezort financií o zistených nedostatkoch a zároveň požiadali ministerstvo o usmernenie a podľa neho budú spustené správne konania aj v ďalších prípadoch. Ministerstvo financií dodáva, že problematiku propagácie nelicencovaných hazardných hier rieši aj novela zákona o hazardných hrách, ktorú minulý týždeň schválila vláda. Tá spresňuje pojmy a má pomôcť k tomu, aby sa zamedzilo podobnej propagácii v budúcnosti.
Asociácia licencovaných prevádzkovateľov kurzového stávkovania v utorok vyzvala médiá, aby na Slovensku nelicencované stávkové subjekty ďalej nereklamovala. V opačnom prípade sa chcú brániť, pripúšťajú aj žaloby. Právne kroky zvažujú aj voči spoločnosti bez slovenskej licencie. Právny poradca Tiposu Tomáš Kamenec upozornil, že aktuálnu legislatívu o hazardných hrách schválili v roku 2005.
„Zákaz reklamy nelicencovaných hazardných hier na Slovensku nie je novinkou, ktorá sa objavila pred MS alebo teraz si ju vylobovali stávkové kancelárie. Je to štandardné opatrenie, ktoré sa používa v mnohých krajinách EÚ,“ uviedol Kamenec. Zákaz propagácie je podľa neho vcelku jednoznačný a v zásade bol dlhodobo dodržiavaný. To, čo sa udialo pred MS, je podľa Kamenca absolútnou neúctou k zákonu. „To, že Bratislava je posiata reklamou jedného prevádzkovateľa hazardnej hry, ktorý nemá na Slovensku licenciu, je absurdné. Prepožičiava sa k tomu organizačný výbor MS, dopravný podnik i spoločnosti, ktoré prenajímajú plochy na reklamu,“ povedal.
Šéfka Rady pre reklamu Zuzana Mistríková považuje v tejto situácii za najabsurdnejšie, že sa na reklamy pozeráme v priamom prenose zo štadióna. „Ak médium vidí v priamom prenose televízie verejnej služby od organizátora najväčšej športovej a spoločenskej udalosti v tomto štáte za posledných 20 rokov takúto reklamu, prečo by mal mať pocit, že on koná nejakým spôsobom v rozpore s nejakým právnym stavom,“ myslí si Mistríková.