Odborový zväz (OZ) KOVO zaútočil na predstaviteľov Moderných odborov Volkswagenu (VW). Dôvodom majú byť nezrovnalosti v účtovníctve. Problémom je najmä odborárska chata Gazdovsky dvor a k nej patriace pozemky v Klokočove. Ako na utorkovej tlačovej besede informoval predseda OZ KOVO Emil Machyna, idú preto podať trestné oznámenia, ako aj žalobu na vrátenie peňazí.
„Máme vážne podozrenie, že nebolo všetko v poriadku,“ vyhlásil Machyna. Žaloby by sa pritom mali týkať terajšieho šéfa moderných odborov v automobilke Zoroslava Smolinského, ako aj podpredsedníčky Jolany Julkeovej.
Predražená cena nehnuteľnosti
Vlastníkom spomínanej nehnuteľnosti je spoločnost‘ Verdura, s.r.o., ktorej jediným spoločníkom je Základná organizácia OZ KOVO VW. Značné nezrovnalosti v majetku tejto spoločnosti naznačujú podľa Machynu znalecké posudky. Chatu stavali odborári ešte v čase, keď v bratislavskej automobilke pôsobil iba OZ KOVO a na jeho čele stál súčasný šéf Moderných odborov VW Smolinský.
Bratislavské vodárne plytvali miliónmi eur, kontrola odhalila aj obstaranie predražených áut
V účtovníctve sa pritom uvádza cena tejto nehnuteľnosti na úrovni 420 tis. eur. Podľa znaleckých posudkov, ktoré majú v rukách odborári, je však cena okolo 140 tis. eur. Rozdiel je teda asi 280 tis. eur. „Takže predražená o 200 %“ skonštatoval Machyna. Cena pozemku bola vyčíslená na 70 tis. eur. Podľa prieskumu trhu, ktorý si robili odborári, by však v prípade takejto ceny bol meter štvorcový predražený o viac ako 100 %.
Znalecké posudky hovoria za všetko
„Dnes už jasne vieme, prečo nechceli, aby naša revízna komisia spravila kontrolu,“ tvrdí Machyna. Odborári z OZ KOVO sa totiž dlhé obdobie nevedeli k účtovníctvu vôbec dostať. Podľa neho by sa mali ľudia v bratislavskej automobilke vážne zamyslieť nad tým, prečo chceli byť
Moderné odbory VW samostatné a akým spôsobom prebiehali nákupy v tejto spoločnosti a za aké ceny. „Tie čísla a znalecké posudky sú jasné a hovoria za všetko,“ uzavrel.
Výraz osobnej frustrácie
Tvrdenia predstavené na tlačovej besede sú podľa predsedu Moderných odborov Volkswagen Zoroslava Smolinského len výrazom osobnej frustrácie Emila Machynu zo stavu, do ktorého sa dostal v celom automobilovom priemysle, a to že je väčšinou vnímaný ako „ľudový rozprávač“.
Rozdiely v platoch by podľa OZ KOVO neboli veľké, ak by vyjednávanie prebiehalo centralizovane
„Nehnuteľnosti, ktoré spomínal boli zakúpené alebo postavené v súlade s uznesením najvyššieho orgánu odborovej organizácie, teda konferencie. Všetky účtovné, ako aj finančné operácie súvisiace so spomínanými nehnuteľnosťami realizovala firma, ktorá aj v súčastnosti vykonáva pre OZ KOVO tieto operácie,“ poukázal pre agentúru SITA Smolinský.
Nevzniesol žiadne pripomienky
S cenou stavby a pozemku bola podľa neho oboznámená konferencia, ktorá vtedajšie vedenie odborov v automobilke zaviazala svojim rozhodnutím, aby projekt zrealizovali.
„Považujeme za nanajvýš komické , že p. Machyna spochybňuje rozhodnutie konferencie, na ktorej sa sám zúčastnil a nevzniesol na tejto konferencii žiadne pripomienky v súvislosti s realizáciou celej stavby určenej pre členov. Z nášho pohľadu sú jeho vyjadrenia len snahou o prekrytie vlastných zlyhaní, ktoré p. Machyna zažíva v posledných troch rokoch v dôsledku výrazného poklesu vlastnej členskej základne vo VW SK, ktorá predstavuje v súčastnosti už len zopár desiatok členov,“ tvrdí Smolinský.