BRATISLAVA 7. septembra (WEBNOVINY) – Na stavbe 12-kilometrovej diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité na Kysuciach prerazili jednorúrový tunel Poľana v dĺžke 898 metrov.
Baníci razili rúru pätnásť mesiacov zo západnej strany na východ, najskôr jednostranne a neskôr obojstranne. Stroje zdolali posledné centimetre v pondelok, informovala Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS). Výstavba úseku D3 za takmer 330 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (396 mil. eur vrátane dane) má skončiť pred koncom roka 2016, teda po troch rokoch od jej začiatku.
Práce pokračujú podľa plánu
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček pri príležitosti prerazenia tunela v pondelok v Skalitom povedal, že práce na jednom z najťažších diaľničných úsekov, ktoré sa na Slovensku v súčasnosti stavajú, pokračujú podľa plánu.
„Dôkazom toho je aj prerazenie tunela Poľana. Verím, že nová diaľnica zlepší životy ľudí, prinesie viac práce a zvýši kvalitu života v regióne,“ uviedol. Výstavba diaľnice D3 je hneď po dokončení chýbajúcich úsekov D1 najvyššou diaľničnou prioritou súčasnej vlády. „Tento úsek nie je jediným, ktorý na diaľničnom spojení s Poľskom staviame. V plnom prúde sú aj práce na úseku Žilina, Strážov – Žilina, Brodno a ďalšie prídu na rad v nasledujúcich rokoch,“ dodal Stromček.
Na začiatku úseku diaľnice, niekoľko metrov za križovatkou Svrčinovec, je situovaný ďalší o čosi kratší jednorúrový tunel Svrčinovec (420 metrov). Ten bol prerazený 23. júna. „Vybudovanie diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité, vrátane tunelov Svrčinovec a Poľana, bude mať význam z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy medzi Slovenskom a Poľskom. Odľahčí sa oravský hraničný priechod Trstená ako aj priechod Svrčinovec, kadiaľ prechádzajú vozidlá nad 7,5 tony smerujúce z Kysúc do Poľska a do Českej republiky,“ priblížila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Úľavu od nákladnej dopravy pocítia aj obyvatelia Tvrdošína, Nižnej, Dlhej nad Oravou, Oravského Podzámku či Dolného Kubína. „Po sprevádzkovaní diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité ušetrí osobné auto denne deväť minút,“ uviedla.
Zhotoviteľom stavby D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile je stavebné združenie na čele so spoločnosťou Váhostav – SK, a.s., ďalšími členmi sú Doprastav, a.s., Strabag, s. r. o. a Metrostav, a.s. Stavba je financovaná v dvoch fázach z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v dvoch programových obdobiach 2007 – 2013 a 2014 – 2020.
Stavebné práce sú v predstihu asi jeden mesiac
Ministerstvo dopravy už zaslalo Európskej komisii žiadosť o preplatenie výstavby tohto úseku v objeme 272 mil. eur. Z medzinárodného hľadiska táto cesta podľa rezortu výrazne prispeje k diaľničnému prepojeniu krajín strednej Európy v severojužnom smere od Baltského mora až po Stredomorie.
Zo zdrojov EÚ boli na stavbe k 31. augustu zaplatené práce za takmer 116 miliónov eur a zo štátneho rozpočtu za 20,5 milióna eur. Finančný plán bol k uvedenému termínu naplnený na 102,91 percent. „V súčasnosti neevidujeme riziká neukončenia stavby v termíne október 2016,“ informovalo ministerstvo dopravy agentúru SITA.
V auguste sa na stavbe dvoch mostov ukončilo špeciálne zakladanie a čaká sa na výsledky zaťažovacej skúšky na pilótach. „Pokračuje sa v zemných prácach, ktoré sú však závislé na ukončení stabilizačných pätiek a zárubných múrov. Na ďalších mostoch sa intenzívne pracuje a stavebné práce sú v predstihu asi jeden mesiac oproti harmonogramu,“ dodal rezort dopravy.