BRATISLAVA 8. decembra (WBN/PR) – Zlepšenie služieb pre občanov, ako aj pre štát by mala priniesť nová právna úprava týkajúca sa katastra nehnuteľností. V rámci projektu „Operačný program informatizácia spoločnosti – Elektronické služby katastra nehnuteľností“ má byť vybudovaný centrálny systém, ktorý zabezpečí dostupnosť údajov a služieb katastra každému z ktoréhokoľvek miesta pre celé územie Slovenska. Umožní tiež poskytovanie listov vlastníctva elektronicky aj na právne úkony a urýchli proces registrácie majetku.
Výrazne sa má tiež skrátiť lehota na výmaz záložného práva z doterajších 60 na 5 dní. Aj týmito zmenami sa budú zaoberať členovia Hospodárskej a sociálnej rady SR na svojom dnešnom zasadnutí.
Okrem toho sa má tiež zabezpečiť sprehľadnenie práv a povinností na úseku geodézie a kartografie, pôjde aj o prehľadnejšiu úpravu vzťahujúcu sa na geodetické a kartografické činností či zrýchlenie a skvalitnenie registrácie. Návrhy zákonov o katastri nehnuteľností a o geodézii a kartografii pochádzajú z dielne Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky (ÚGKK).
Ako úrad informoval, ďalšou novinkou bude zavedenie evidencie cien nehnuteľností do obsahu katastra, čo umožní získanie prehľadu o ich vývoji, zavedenie nových prvkov ochrany vlastníka pri prevode nehnuteľnosti a zavedenie nového inštitútu na odstránenie duplicitného vlastníctva. Cieľom je tiež korektná koordinácia subjektov poskytujúcich údaje slúžiace na aktualizáciu základnej bázy údajov pre geografické informačné systémy ako záväzného lokalizačného štandardu pre budovanie iných teritoriálne orientovaných informačných systémov.
Realizácii stanovených zámerov má pomôcť aj nasadenie projektu „Elektronické služby Základnej bázy pre geografické informačné systémy„, za ktorý úrad geodézie získal prestížne svetové ocenenie. Rozšíria sa tak ďalšie služby poskytované v rámci informatizácie verejnej správy ako súčasť eGovernmentu, ktoré prispievajú k zrýchleniu a skvalitneniu jej výkonu.