BRATISLAVA 26. októbra (WebNoviny.sk) – Väčšina podnikateľov s návrhom koaličnej SNS na zavedenie povinných rekreačných poukazov pre zamestnancov nesúhlasí. Vyplýva to z októbrového prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS) a inštitútu INEKO medzi 157 podnikateľmi.
Zvýhodňuje cestovný ruch
Toto opatrenie totiž podľa nich zvyšuje náklady väčšine veľkých zamestnávateľov, selektívne zvýhodňuje sektor cestovného ruchu a za riziko označili aj plytvanie verejnými financiami. Kritizujú aj fakt, že štát cez toto opatrenie zasahuje do ich slobody pri rozhodovaní o benefitoch pre zamestnancov.
Nižšia DPH na ubytovanie a rekreačné poukazy naštartujú cestovný ruch, môžu však priniesť riziká
Podľa výsledkov prieskumu si 91,7 % podnikateľov myslí, že zavedenie povinných rekreačných poukazov nie je správnym nástrojom zamestnaneckej politiky. So samotným návrhom národniarov nesúhlasí vyše 62 % opýtaných, z toho určite nesúhlasí 27,6 % a skôr nesúhlasí 34,6 % respondentov. Zvyšných takmer 38 % určite alebo skôr súhlasí s rekreačnými poukazmi, ak by boli dobrovoľné.
Poukazy zvýšia náklady
Ako ďalej vyplýva z prieskumu, povinné rekreačné poukazy zvýšia náklady väčšine veľkých zamestnávateľov. Pre vyše 30 % respondentov s 50 a viac zamestnancami by náklady stúpli do 1 %, pre ďalšiu viac ako tretinu opýtaných o 1 až 3 %.
Pre 11,5 % respondentov spomedzi veľkých zamestnávateľov by náklady stúpli o 3 až 5 % a pre 14,5 % respondentov o viac ako 5 %. Len necelých 9 % spomedzi veľkých firiem uviedlo, že by im opatrenie nezvýšilo náklady, keďže podobné benefity poskytujú už v súčasnosti.
Na ťažbe zo Žitného ostrova sa niekto nezákonne obohacuje, tvrdí Zemanová a podala trestné oznámenie
Medzi hlavné nevýhody povinných rekreačných poukážok podnikatelia zaradili najmä spomínané zvyšovanie nákladov, čo uviedlo až takmer 73 % opýtaných. Takmer 60 % respondentov ako problém vníma aj selektívnu podporu iba jedného sektora hospodárstva, domáceho cestovného ruchu a viac ako tretina uviedla tiež plytvanie verejnými zdrojmi.
Naopak, ako výhodu viac ako polovica opýtaných uviedla rozvoj domáceho cestovného ruchu, takmer tretina dostupnejšiu rekreáciu pre zamestnancov a cez 13 % považuje za výhodu prínos pre firmy v podobe daňových a odvodových úľav.