Minister dopravy Ján Počiatek podporuje myšlienku KDH, ako riešiť situácie, keď zhotovitelia stavieb neplatia dodávateľom za odvedenú prácu. Návrh zákona na ochranu subdodávateľov vo verejnom obstarávaní, s ktorým poslanci parlamentu za kresťanských demokratov v uplynulých dvoch rokoch dvakrát neuspeli, však považuje za úplne nesystémový. Podľa ministra je potrebný komplexný návrh.
„Chápem a súhlasím filozoficky s tým, že keď subdodávateľ svoju prácu úplne odvedie, tak má za ňu dostať, samozrejme, zaplatené. Ten štvorstranový návrh je úplný paškvil, vytrhnutý z kontextu,“ povedal v stredu Počiatek. Vláda, ale najmä rezort spravodlivosti, podľa neho majú v budúcnosti predložiť návrh zákona, ktorý bude túto problematiku riešiť komplexne. „Určite to nevyrieši nejaký alibistický štvorstranový návrh, ktorý by spôsobil ešte väčšie problémy, aké máme,“ dodal minister dopravy. Súdy by podľa neho už nemali rozhodovať o tom, kto a kedy má komu zaplatiť.
KDH vyzýva Fica, aby situáciu riešil
Predseda KDH Ján Figeľ vyzval v stredu vládu Roberta Fica, aby bezodkladne riešila vzniknutú situáciu na stavbe diaľnice D1 Dubná Skala – Turany, kde podľa neho spoločnosť Váhostav – SK, a. s. už niekoľko mesiacov neuhrádza záväzky svojim dodávateľom. Vláda by podľa šéfa KDH mala predložiť návrh zákona, ktorý pomôže malým firmám pri zneužívaní dominantného postavenia veľkými spoločnosťami vo verejnom obstarávaní. „Ak tak vláda neurobí, KDH je pripravené znovu predložiť, po tretíkrát, návrh zákona o ochrane subdodávateľov vo verejnom obstarávaní v Národnej rade SR na prerokovanie a verím, že aj na schválenie,“ povedal Figeľ.
Vláda má podľa KDH zatlačiť na Váhostav pre neplatenie na D1
Váhostav neplatí dodávateľom na stavbe D1, vraj je stratová
Diaľničiari stopli tender na stavebný dozor pre D1 v Žiline
Na Liptove začnú stavať diaľnicu D1, bude najúspornejšia
Počiatek označil stavbu D1 Dubná Skala – Turany presne za ten prípad, keď sa môže nakoniec ukázať, že superlacné diaľnice nie sú až také lacné a výhodné pre všetkých, ktorí sa na ich výstavbe zúčastňujú. „Keď Váhostav sám tvrdí, že je stratový na tejto stavbe a vyzerá to tak, že dobieha stratu tým, že neplatí aj mnohých subdodávateľov, tak je to žalostná situácia. Spýtal by som sa môjho predchodcu, čo si o tom myslí,“ uviedol Počiatek s tým, že súčasnú situáciu spôsobili dumpingové ceny.
Pre Váhostav ide o stratovú stavbu
Figeľ spochybnil tvrdenie Váhostavu o tom, že dodávateľom načas neplatí, lebo stavba diaľnice pri Martine je stratová. „Ceny neurčuje štát, ale súťaž. Ak je skutočná a transparentná, tak je motorom, ktorý hýbe ekonomikou. Ak firmy nie sú schopné plniť svoje záväzky, tak to majú priznať a kompetentne riešiť,“ dodal Figeľ. Zmluvné podmienky podľa neho obsahujú aj rezervu, pričom firmy vstupujú do súťaže s tým, že preberajú záväzky.
Váhostav zdôvodnil neplatenie dodávateľom za práce na D1 Dubná Skala – Turany v dĺžke 16,4 kilometra tým, že ide o stratovú stavbu. Preto nie všetky záväzky môže uhrádzať v stanovených termínoch. „Záväzky z tejto stavby budú uhrádzané z príjmov za stavby, ktoré spoločnosť Váhostav – SK realizuje,“ potvrdil v utorok pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Tomáš Halán. Stavebné práce na diaľnici začali v decembri 2011 a trvať majú do konca tohto roka. Váhostav sa zaviazal diaľnicu postaviť za 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 41,15 % z pôvodných predpokladaných nákladov 334,72 mil. eur. Na stavbe diaľnice pracuje viac ako stovka kmeňových zamestnancov Váhostavu a približne 210 pracovníkov subdodávateľov.