Minister Taraba ohlásil rekonštrukciu Oravskej priehrady, opatrenia zvýšia jej efektivitu a spoľahlivosť pri povodniach

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tomáš Taraba
Minister životného prostredia SR Tomáš Taraba. Foto: archívne, SITA/Milan Illík
Tento článok pre vás načítala AI.

Ministerstvo životného prostredia SR spolu so Slovenským vodohospodárskym podnikom (SVP), spúšťajú rekonštrukciu Oravskej priehrady, najväčšej vodnej stavby na Slovensku. Priehrada, ktorá roky chráni obyvateľov pred povodňami a vyrába čistú elektrickú energiu, prejde v auguste a septembri technickými úpravami vrátane znižovania hladiny.

Podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba zdôraznil, že tieto opatrenia zvýšia efektivitu a spoľahlivosť priehrady pri povodniach a zabezpečia stabilné dodávky kvalitnej pitnej vody a čistej elektrickej energie.

„Garantujem, že ochrana toho najhodnotnejšieho, čo na Slovensku máme – vody, je pre mňa absolútnou prioritou a chcem, aby si na prvom mieste plnili zákonnú úlohu na to určené štátne firmy a mali na to aj peniaze,“ uviedol Taraba.

Demontáž budú realizovať potápači

Údržba sa zameria na opravu a výmenu technologických a betónových častí. Jozef Moravčík, generálny riaditeľ SVP informoval, že demontáž a montáž vodiacich prvkov budú realizovať potápači pod vodnou hladinou, pričom hladina v nádrži bude znížená.

„Toto opatrenie je dôležité z dôvodu minimalizovať obmedzenia prevádzky a rekreácie. V tejto súvislosti pristúpime k zníženiu hladiny v nádrži pod prah klapiek na kótu 597 m. n. m., čo je o dva metre menej oproti bežnej hladine,“ dodal Moravčík.

Minimálne obmedzenia v doprave

Rekonštrukčné práce budú mať minimálny vplyv na dopravu, pričom obmedzenia boli konzultované s miestnymi samosprávami. Prejazd vozidiel bude čiastočne obmedzený v čase realizácie opravy a to časť jazdného pruhu smer Trstená – Námestovo. Druhý pruh v smere Námestovo – Trstená bude v bežnom režime.

Čiastočné obmedzenie bude upravené dopravným značením. Podľa Tarabu je dôležité, aby štát udržiaval v dobrej kondícii všetky kľúčové vodné stavby, ktoré majú celospoločenský význam, zabezpečujú dostatok kvalitnej vody pre obyvateľov, priemysel či pôdohospodárstvo.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

„Hovoriac o tejto úchvatnej priehrade, ktorá bola uvedená do prevádzky pred sedemdesiatimi rokmi, je potrebné vysloviť vďaku a uznanie všetkým z generácie budovateľov, ale aj prevádzkovateľom týchto diel a priať si, aby sa podobných vodných diel vybudovalo ešte viac, aby sa stali veľkým zdrojom čistej energie a zásobárňami vody tak nesmierne potrebnej pre život nás i budúcich generácií,“ doplnil šéf envirorezortu Taraba. Oravská priehrada je jednou z 302 nádrží spravovaných SVP.

Plnenie účelu vodnej stavby

„Vodné stavby nám neustále dokazujú svoj skutočný význam a je našou povinnosťou starať sa o tieto diela tak, aby plnili svoje účely ďalšie dlhé roky,“ uzavrel Moravčík. Marián Bocák, hovorca kancelárie generálneho riaditeľa SVP pre agentúru SITA povedal, že rekonštrukcia Oravskej priehrady prebehne v plnej réžii SVP a externé služby využijú iba pri využití potápačov.

Predpokladanú cenu opráv SVP odhadlo na sumu 220-tisíc eur a pôjde z ich rozpočtu. Zároveň dodal, že posledná väčšia oprava priehrady prebehla v roku 2013. Jej účelom bola rekonštrukcia koruny hradného múra na zamedzenie zhoršovania sa jej stavu. Náklady na rekonštrukciu v roku 2013 predstavovali sumu takmer 1,2 milióna eur.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef MoravčíkTomáš Taraba
Firmy a inštitúcie MŽP Ministerstvo životného prostredia SRSVP Slovenský vodohospodársky podnik