Na rok 2020 sa na podporu agropotravinárskych výrobkov Európskej únie (EÚ) doma a v zahraničí vyčlenil celkový rozpočet vo výške 200,9 milióna eur. Z celkového rozpočtu je 181,4 milióna eur určených na spolufinancovanie propagačných programov, ktoré sa vyberú z návrhov na základe výziev uverejnených tento týždeň.
Propagácia mimo Európy
Až 118,4 milióna eur je z celkovej sumy pridelených na propagačné programy v krajinách mimo EÚ. Patria sem krajiny s vysokým potenciálom rastu, ako napríklad Kórea, Japonsko, Mexiko, USA a Čína. Informovala o tom tento týždeň Európska komisia (EK).
Hrozba afrického moru ošípaných je stále aktuálna, ulovených diviakov pribúda
„Očakáva sa, že vybrané programy podporia konkurencieschopnosť a spotrebu agropotravinárskych výrobkov EÚ na celom svete. Programy by mali informovať spotrebiteľov z EÚ aj z celého sveta o rôznych systémoch kvality EÚ, ako sú zemepisné označenia alebo ekologické výrobky. Môžeme tiež propagovať vysoké normy EÚ v oblasti bezpečnosti a kvality, ako aj rozmanitosť a pravosť európskych výrobkov,“ ozrejmila vyčlenenie peňazí EK.
V rámci EÚ je osem miliónov eur určených na propagáciu čerstvého ovocia a zeleniny s cieľom zvýšiť ich spotrebu v rámci vyváženej a zdravej výživy.
Príjemcov oznámia na jeseň
Do výzvy sa môže prihlásiť široká škála organizácií, ako sú obchodné organizácie, organizácie výrobcov a agropotravinárske orgány zodpovedné za propagačné činnosti, ktoré sú oprávnené požiadať o financovanie prostredníctvom výziev na predloženie návrhov, ktoré sa tento týždeň začali.
Polovica peňazí za potraviny skončí v koši, ministerka Matečná upozorňuje na problém ich plytvania
Návrhy by sa mali predložiť do 15. apríla 2020 prostredníctvom špecializovaného portálu. Komisia návrhy vyhodnotí a príjemcov oznámi na jeseň.
Cieľom politiky EÚ v oblasti propagácie agropotravinárskych výrobkov je pomôcť tomuto odvetviu využiť výhody rozširujúceho sa a stále dynamickejšieho globálneho agropotravinárskeho trhu, zvyšovať informovanosť o systémoch kvality vrátane ekologických výrobkov a pomáhať výrobcom v prípade, že budú čeliť narušeniam trhu.