Namiesto plánovanej straty dva milióny eur zaznamenala mierny zisk šesťtisíc eur.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) v roku 2018 zaznamenala po ôsmich rokoch znovu vyrovnané hospodárenie. Plánovala síce stratu dva milióny eur, nakoniec dosiahla mierny zisk šesťtisíc eur.
Národný vlakový osobný dopravca zmenil spôsob účtovania doplatku kompenzácie za výkony podľa zmluvy so štátom a tak vykáže jednorázový mimoriadny fiktívny účtovný zisk zhruba 37 miliónov eur.
Ako v utorok informovala spoločnosť, celý účtovný zisk použije na umorenie strát z minulosti, čím zvýši vlastné imanie o 27 percent a jej ekonomika bude transparentnejšia.
Vyrovnané hospodárenie aj v budúcnosti
„Zároveň meníme spôsob účtovania za rok 2018, kedy pohľadávku voči štátu si zaúčtujeme priamo do roku 2018. Vykážeme tzv. druhý hospodársky výsledok, je to nová metodika a zisk 37 miliónov eur je jednorázový,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
„Čo sa týka metodiky, čo sme používali doteraz, tak bude zisk a vyrovnané hospodárenie spoločnosti už v roku 2018,“ uviedol. ZSSK pre zmenu účtovania očakáva vyrovnané hospodárenie aj v tomto a ďalších rokoch.
„Bude mať na to vplyv aj komerčná činnosť, to znamená IC vlaky, a tiež mimoriadne neplánované náklady. Budeme robiť všetko preto, aby hospodárenie spoločnosti bolo vyrovnané,“ dodal Hlubocký.
Kompenzácia vyše 263 miliónov eur
ZSSK hospodárila v roku 2017 ešte so stratou vyše 4 milióny eur a postupne ju znižovala od roku 2014, kedy zaznamenala negatívny hospodársky výsledok 6,38 milióna eur.
Štát vlani poskytol spoločnosti kompenzáciu dopravných výkonov vo verejnom záujme vo výške 263,12 milióna eur, čo je medziročne viac o 6,2 percenta, resp. o 15,44 milióna eur.
Dopravné výkony spoločnosti na objednávku štátu totiž dosiahli 33,65 milióna vlakových kilometrov a oproti roku predtým vzrástli o 3,1 percenta, alebo o 1 milión kilometrov.
Minulý rok bol prelomový
Podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný informoval, že rok 2018 bol pre spoločnosť prelomový nielen pre vyrovnaný hospodársky výsledok po dlhom čase.
„Dôležité pre celkovú finančnú stabilitu a rozvoj firmy je rozhodnutie o navýšení vlastného imania, ktoré sme dohodli s našim akcionárom, Ministerstvom dopravy a výstavby SR. Novou systematikou účtovania sme dosiahli väčšiu transparentnosť našej spoločnosti,“ poznamenal Horný.
Prenášanie straty viedlo k skresľovaniu
„Po novom už neprenášame straty z minulých období do nasledujúcich rokov a tvorba hospodárskeho výsledku je značne zrozumiteľnejšia,“ uviedol Horný.
Prenášanie rozdielov vznikajúcich z reálnych nákladov v danom roku a účtovania dohadnej položky na dotáciu v ďalšom roku podľa dopravcu viedlo k skresľovaniu reálnej potreby financovania a tiež k zásahom do ekonomického hospodárenia spoločnosti, ktoré museli vo výsledku pokryť finančný rozdiel na príjmovej strane.