Na baníkov pri razení tunela Prešov na stavbe juhozápadného obchvatu Prešova na diaľnici D1 už dohliada ich patrónka svätá Barbora.
Výstavba dvojkilometrového tunela Prešov na úseku diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh sa rozbehla naplno vysvätením a osadením sochy svätej Barbory, patrónky baníkov. Tunel Prešov bude dvojrúrový, s jednosmernou premávkou v každej rúre.
Severná tunelová rúra bude mať dĺžku 2 230,5 metra a južná 2 244 metrov. Razenie je realizované zo západného i východného portálu cyklickou metódou razenia – Novou rakúskou tunelovacou metódou (NRTM).
Tunel by mali preraziť v lete o rok
„Momentálne sa pracuje na dvoch čelbách, na každom portáli šestnásť pracovníkov. Spolu teda na tuneli pracuje 32 ľudí. Koncom septembra predpokladáme začatie razenia na štyroch čelbách,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Výrub z tunela predstavuje zhruba 400 tisíc kubických metrov rúbaniny. „Keďže jedno vozidlo vyvezie osem kubíkov, z tunela tieto vozidlá budú musieť vyjsť spolu asi 50-tisíckrát,“ priblížila Michalová s tým, že predpokladaný termín prerazenia tunela Prešov je v lete 2019.
Juhozápadný obchvat Prešova majú dokončiť o tri roky
Výstavba úseku D1 Prešov, západ Prešov, juh v dĺžke takmer osem kilometrov je spolufinancovaná z prostriedkov Európskej únie. Zhotoviteľom stavby je združenie spoločností Eurovia SK, a. s., Košice (vedúci člen), Eurovia CS, a. s., Praha, Doprastav, a. s., Bratislava, Metrostav, a. s., Praha a Metrostav Slovakia, a. s., Bratislava. Počas kontrolného dňa v závere júna stavbári potvrdili dokončenie prác v zmluvnom termíne o tri roky, pričom práce pokračovali podľa harmonogramu.
Posledný chýbajúci úsek D1 medzi Ružomberkom a Prešovom
Diaľničný úsek je vo výstavbe od júna 2017, zmluvná cena prác je 356,35 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (427,61 mil. eur vrátane DPH). Úsek Prešov, západ – Prešov, juh je posledný chýbajúci na diaľnici D1 medzi Ružomberkom a Prešovom.