V rámci opatrení na revíziu výdavkov má ministerstvo dopravy zároveň zabezpečiť, aby prioritné projekty železničnej infraštruktúry boli pred verejným obstarávaním na dodávateľa stavebných prác predložené na hodnotenie aj ministerstvu financií.
BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) už analyzuje dopady prípadnej eliminácie 234 kilometrov železničných tratí s nízkym využitím bez osobnej dopravy a ďalších 91 kilometrov tratí s minimálnou osobnou dopravou.
Spolu so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) ako správcom infraštruktúry majú v prípade prvého uvedeného opatrenia spresniť odhad úspory 6 mil. eur ročne s potenciálnymi jednorázovými nákladmi vo výške maximálne 70 mil. eur. Vyplýva to z Národného programu reforiem SR 2018 (NPR), v časti o dopravnej infraštruktúre, ktorý predložilo ministerstvo financií a vláda schválila minulý týždeň.
Optimalizácia nákladov a zvýšenie výnosov v osobnej doprave o 20 percent
V rámci opatrení na revíziu výdavkov má rezort dopravy zároveň zabezpečiť, aby prioritné projekty železničnej infraštruktúry boli pred verejným obstarávaním na dodávateľa stavebných prác predložené na hodnotenie aj ministerstvu financií. Úspory v železničnej infraštruktúre podľa dokumentu umožní zavedenie diaľkového riadenia dopravy – dispečerizácia v prvom kroku realizáciou menších investícií s vysokou návratnosťou. Ministerstvo dopravy má tiež zoptimalizovať jednotkové náklady a zvýšiť výnosy v dotovanej verejnej osobnej železničnej doprave o 20 %.
Možnosti na efektívnejšie využitie vlakov zvýšením nábehu a obsadenosti
„Existuje potenciál pre efektívnejšie využitie vlakových súprav zvýšením nábehu a obsadenosti vlakov,“ uvádza sa v materiáli. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) by zvýšením priemerného denného počtu hodín jazdy každého vozňa o 15 % (úroveň ČR) mohla znížiť potrebu vozňov o 42, alebo zvýšením priemernej obsadenosti vozňov o 10 % znížiť potrebu vozňov o tridsať. „Kombináciou týchto zlepšení predpokladáme nižšiu potrebu o 68 vozňov,“ píše sa v programe reforiem.
Dlhodobé prenájmy treba dôkladne posúdiť voči nákupu
Osobná železničná doprava sa na najvýznamnejších tratiach posilní o 3,4 %. Ďalšie zvýšenie, predbežne o 1,6 %, je možné aj bez zvýšenia dotácií preskupením neproduktívnych výkonov dotovaných súpravových vlakov, ktoré nevozia cestujúcich, na produktívne výkony so zámerom efektívnejšieho využitia jednotlivých vozidiel. „Optimalizácia finančnej situácie ZSSK je možná aj dôkladnejším plánovaním investičných projektov. Alternatívy k investíciám ako napríklad dlhodobé prenájmy by mali byť dôkladne analyzované a posúdené voči nákupu,“ dodáva program reforiem s tým, že realizované by malo byť optimálne riešenie.
Zvýšiť záujem o verejnú dopravu môže rozšírenie konkurencie
Pre zvýšenie dopytu po verejnej doprave a jej zefektívnenie je podľa materiálu možné zvážiť aj rozšírenie konkurencie a vyhlásenie tendrov na prevádzku osobnej dopravy na jednotlivých železničných tratiach. Štát by tak mohol vyberať z ponúk viacerých dopravcov a znížiť nároky na dotáciu, rozšíriť počet spojov alebo zvýšiť kvalitu cestovania. Pred začiatkom liberalizácie je však potrebné poznať údaje o počte cestujúcich a ekonomike jednotlivých liniek. Ministerstvo dopravy v prvej fáze pripravuje súťaže najmä na lokálne trate.