Na základe výsledkov inžinierskogeologického a hydrogeologického prieskumu a po vyhodnotení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie bude definitívne jasné, ako pokračovať ďalej v razení tunela Čebrať a vo výstavbe rozostavaného úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku.
Inžinierskogeologický a hydrogeologický prieskum v tuneli Čebrať potrvá do konca apríla tohto roka. Na základe výsledkov prieskumu a po vyhodnotení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie bude definitívne jasné, ako pokračovať ďalej v razení tunela Čebrať a vo výstavbe rozostavaného úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku. Informovala o tom vo štvrtok Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS).
Práce na razení tunela Čebrať sa museli prerušiť pre riziko zosuvu svahu nad trasou tunela pri západnom portáli. Šmykové plochy sa tam podľa doplnkového geologického prieskumu nachádzajú v úrovni 40 až 50 metrov pod povrchom terénu. Do prípravy technického návrhu a jeho posúdenia sú podľa diaľničiarov zapojení nielen domáci, ale aj zahraniční experti.
Riešenie musí byť technicky a ekonomicky najvhodnejšie a reálne
Nový generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin povedal, že problém s tunelom Čebrať začal okamžite intenzívne riešiť ako jednu z prvých vecí po príchode do spoločnosti.
Využívame všetky možnosti, ako urýchliť proces výstavby a ukončiť úsek v čo najkratšom čase. Musíme mať však istotu, že riešenie, ktoré vyberieme ako najvhodnejšie z technického aj ekonomického hľadiska, sa bude dať na sto percent zrealizovať a dlhodobo fungovať,“ uviedol Ďurišin. „A na to potrebujeme podrobný prieskum a nepriestrelnú technickú analýzu,“ dodal.
Jednou z možností je odklon od pôvodnej trasy úseku D1 Hubová – Ivachnová a predĺženie tunela, čím by sa obišlo zosuvné územie. Tento postup si však vyžaduje aj rozhodnutie Ministerstva životného prostredia SR.
„Veľmi dobre si uvedomujeme problémy s dopravou v Ružomberku a priľahlých obciach. Príroda je silný súper, ale verím, že už v krátkom čase budeme presne vedieť, akým spôsobom nad ňou vyhráme. Dávame do toho všetko,“ tvrdí Ďurišin.
Úsek D1 pri Ružomberku mal byť hotový v lete tohto roku
Zhotoviteľom stavby úseku D1 Hubová – Ivachnová v dĺžke vyše pätnásť kilometrov je združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s., Brno a Váhostav – SK, a. s. Zmluvu s NDS uzatvorili v novembri 2013 v objeme 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (272,72 mil. eur vrátane dane).
Stavbu úseku sa pôvodne zaviazali ukončiť v lete tohto roku. V prípade zmeny trasy a predĺženia tunela Čebrať sa lehota výstavby môže predĺžiť predbežne o tri a pol roka do konca roku 2020. Tento termín je podmienkou pre využitie peňazí Európskej únie v novom programovom období.
Zmena trasy a predĺženie tunela Čebrať môže výstavbu predražiť o sto miliónov eur
Tunel Čebrať plánovaný pôvodne v dĺžke 2 026 metrov začali raziť v septembri 2014, no už po piatich mesiacoch práce zastavili pre zosuv pôdy. Zmena trasy úseku by znamenala predĺženie tunela zhruba na 3 650 metrov. Bývalý minister dopravy Roman Brecely vlani v máji počas kontrolného dňa na stavbe diaľnice na Liptove informoval, že zmena trasy a predĺženie tunela môže výstavbu predražiť o sto miliónov eur.
Súčasťou úseku D1 Hubová – Ivachnová podľa pôvodného plánu má byť dvadsaťdva mostov a odpočívadlo Ivachnová. Trasa úseku sa začína v križovatke Hubová, kde nadviaže na pripravovaný úsek Turany – Hubová, a končí pri obci Ivachnová. Prostredníctvom križovatiek zabezpečí prepojenie diaľnice s cestou prvej triedy I/59 smerom na Oravu a Ružomberok. Úsek odľahčí Ružomberok od tranzitnej dopravy a pre motoristov by mal znamenať časovú úsporu jedenásť minút.