Súkromná autobusová spoločnosť FlixBus v rámci zníženia spotreby nafty, začala testovať solárne panely umiestnené na streche autobusu. Pilotné testovacie jazdy ukazujú, že počas jedného dňa môže vozidlo ušetriť približne 7% spotreby, zároveň vyprodukuje aj menej emisií CO2 do ovzdušia.
Prvé autobusy so solárnymi panelmi
Autobusy VDL prevádzkuje holandský dopravca Kupers Touringscars, ktorý jazdí pre FlixBus. Prvé autobusy s namontovanými solárnymi panelmi otestovali na trase z Dortmundu do Londýna cez Holandsko, Belgicko a Francúzsko.
Vyrobená elektrická energia sa prevažne využíva na prevádzkovanie zariadení ako je klimatizácia, Wifi, USB či elektrické zásuvky na dobíjanie telefónov a notebookov.
Spoločnosť informovala, že panely sú veľmi ľahké a tenké, s minimálnym odporom vzduchu. Celé zariadenia váži približne 47 kg.
Nižšia produkcia CO2
Regulátor nabíjania, ktorý je umiestnený na palube autobusu riadi na základe vyrobenej energie zo solárnych panelov, činnosť alternátora autobusu. Za normálnych okolností sa batéria autobusu dobíja práve alternátorom, ten však pri zvýšenej spotrebe elektrickej energie viac zaťažuje motor a spotrebuje viac paliva.
Pri využití novej technológie sa však batéria dobíja priamo slnečnou energiou a čiastočne tak preberá funkciu alternátora, čo sa odrazí na nižšej spotrebe. Počas testovacích jázd sa potvrdila úspora v priemere 1,7 litra na 100 km.
Spoločnosť predpokladá, že v letných mesiacoch by sa mohlo ušetriť ešte o niečo viac, pretože solárne panely vyprodukujú viac energie. Na vzdialenosti 600 km je úspora paliva približne 10 litrov za deň.
„Batéria so solárnou energiou dodáva elektrinu do zásuviek a zariadení na palube. Ako je pri FlixBuse bežné, autobus je vybavený USB portmi a elektrickými zásuvkami, klimatizáciou, Wi-Fi i palubným zábavným portálom. Vďaka inštalácii novej technológie sa všetky tieto palubné zariadenia napájajú práve solárnou energiou,“ povedala hovorkyňa FlixBusu Martina Čmielová.
Technológia je vhodná aj pre kamióny
V rámci tohto pilotného projektu spolupracuje FlixBus s britskou spoločnosťou Trailar. Tá sa primárne venuje inovatívnym riešeniam v oblasti dopravy a zníženiu dopadov úžitkových vozidiel na životné prostredie.
Solárne panely boli špeciálne vyvinuté pre používanie v dopravnou sektore. Sú ideálne aj pre kamiónovú prepravu či doručovacie služby. Flixbus je prvou spoločnosťou, ktorá technológiu nechala inštalovať na medzinárodnej linke.
„Holandský dopravný partner, ktorý linku z Dortmundu obsluhuje, bol spolupráci veľmi naklonený a zároveň má na trase nasadené dva identické vozidlá, vďaka čomu môžeme výsledky porovnávať. V neposlednom rade ide o dlhú cestu, takže elektrina z panelov sa môže využívať kontinuálne po dlhý čas. Očakávame, že v letných mesiacoch môže byť úspora ešte vyššia,“ dodala Čmielová.