Bratislavský kraj uhradil za prímestskú autobusovú dopravu za polrok 8,51 milióna eur

Nástupištia na náhradnej autobusovej stanici v Bratislave. Foto: SITA/Braňo Bibel.

Na zabezpečenie dopravy vo verejnom záujme na tento rok je v rozpočte Bratislavského samosprávneho kraja vyčlenených 15,41 mil. eur.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) uhradil za prímestskú autobusovú dopravu vo verejnom záujme spoločnosti Slovak Lines, a. s., v prvom polroku tohto roka 8,51 mil. eur. Najvyššiu položku z uvedenej sumy predstavovali preddavky na výkony vo verejnom záujme, a to 6,75 mil. eur.

Ako agentúru SITA informovala vedúca tlačového oddelenia Bratislavského kraja Veronika Beňadiková, doplatok z titulu skutočnej straty za rok 2017 dosiahol 1,67 mil. eur (podpísaný po vlaňajších regionálnych voľbách bývalým vedením kraja) a refundácie zliav za prvý polrok tohto roka tvorili 87,45 tis. eur.

Vyše šesť miliónov cestujúcich za polrok

„Poslanci zastupiteľstva Bratislavského kraja schválili v rozpočte pre rok 2018 sumu 15,41 mil. eur na zabezpečenie dopravy vo verejnom záujme. Bratislavský kraj v roku 2017 uhradil za služby Slovak Lines spolu 11,13 mil. eur,“ uviedla Beňadiková.

Slovak Lines v prvom polroku tohto roka prepravil v prímestskej autobusovej doprave 6 163 752 cestujúcich, čo je oproti rovnakému obdobiu vlani viac o 1 %, resp. o 62 381 osôb. Za celý rok 2017 bolo prepravených 11 825 923 cestujúcich a ich počet oproti 2016 klesol o 1,1 %, alebo o 127,3 tisíca ľudí. Zmluva BSK so Slovak Lines o zabezpečení prímestskej autobusovej dopravy platí do roku 2021, potom bude vyhlásená nová súťaž.

Ilustračné foto: slovaklines.sk.
Stabilizovaný počet prepravených osôb

„Na základe uvedeného je možné konštatovať, že počet prepravených cestujúcich je stabilizovaný. K tomu prispelo najmä zavedenie tretej etapy Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) v novembri 2015, ktorá priniesla novú tarifu – integrované cestovné lístky (jednorazové, denné, predplatné),“ priblížila Beňadiková. „Tieto cestovné lístky platia u všetkých dopravcov v IDS BK a dovtedy každoročný pokles prepravených cestujúcich sa zastavil,“ dodala.

Autobusové spoje sú prvýkrát naviazané na vlaky

Bratislavský kraj ako prvý na Slovensku zaviedol v auguste integrované taktové cestovné poriadky prímestskej autobusovej dopravy, ktoré sú podľa kraja v maximálnej miere nadväzné na železničnú dopravu. „Historicky prvýkrát sú autobusové spojenia naviazané na vlakové spoje,“ poznamenala Beňadiková.

Vzrástol počet spojov v regióne v pracovné dni aj cez víkend, predlžená je prevádzka vo večerných hodinách, pričom spoje sú pravidelne rozložené počas dňa s ľahko zapamätateľnými odchodmi. Pribudlo tiež 56 nových regionálnych vlakových spojov, ktoré by mali byť alternatívou pre ľudí dochádzajúcich do hlavného mesta.

Slovak Lines - autobusy
Šofér autobusu Slovak Lines. Foto: SITA/Braňo Bibel. Foto: Ilustračné, SITA/Braňo Bibel.

Očakávaný nárast počtu cestujúcich vo verejnej doprave

„Cestovaním po novom je pre obyvateľov kraja dochádzajúcich do hlavného mesta pripravená ponuka, aby nemuseli stáť v kolónach, ktoré sa budú zväčšovať v súvislosti s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, diaľničnej križovatky Triblavina, s rozširovaním D1, ako aj pre opravy komunikácií v hlavnom meste a mimo neho,“ upozornila Beňadiková. „Vytvorením takejto atraktívnej ponuky očakávame zvyšovanie počtu prepravených cestujúcich vo verejnej doprave,“ dodala vedúca tlačového oddelenia Bratislavského kraja

Firmy a inštitúcie: BSK Bratislavský samosprávny kraj (VÚC)Slovak Lines