BRATISLAVA 8. augusta (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. má v súčasnosti štyristo klimatizovaných vozňov, čo je 38,5 % z ich celkového počtu 1 040. Nasadzuje ich najmä vo vlakoch vyššej kategórie ako InterCity, rýchliky a expresy.
V prevádzke pritom denne potrebuje približne 732 osobných vozňov, z toho klimatizáciu by malo mať 317, čiže 43,3 %. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa štátneho vlakového osobného dopravcu Jana Morháčová.
Problémy s klimatizáciou mali za takmer sedem mesiacov tohto roku (do 29. júla) podiel 4,8 % na celkovom počte porúch vo vlakoch železničnej spoločnosti. Takýchto prípadov bolo 502 z 10 427 rôznych druhov porúch.
Štatistika nefunkčnej klimatizácie neexistuje
V prvých dvoch letných mesiacoch so vzrastajúcimi teplotami stúpli aj nedostatky pri ochladzovaní vzduchu vo vozňoch. V júni ich počet dosiahol 201 (16,3 % zo všetkých porúch) a v júli 161 (13,1 %). „Štatistika, v koľkých vlakoch sa objavil problém nefunkčnej klimatizácie, sa osobitne nerealizuje. Platí, že ak sa ukáže klimatizácia vo vozni ako nefunkčná pred nasadením vozňa, vozeň je vymenený. Ak sa porucha objaví počas prevádzky, rieši to sprevádzajúci personál – vlakvedúci,“ informovala ďalej Morháčová.
Železničná spoločnosť priemerne ročne zmodernizuje a zrekonštruuje okolo 50 rušňov a vozňov. „Všetky osobné vozne, ktoré prejdú modernizáciou resp. rekonštrukciou, sú klimatizované. Považujeme to za štandard,“ dodala hovorkyňa. Dosadenie klimatizácie býva súčasťou viacerých úprav v rámci rekonštrukcie alebo modernizácie starších vozidiel.
Chyby v klimatizácii majú pritom najvyšší podiel v IC vlakoch. Za necelých sedem mesiacov ich bolo 66, čo je 7,7 % z celkových 853 porúch v týchto vlakoch. V IC vlakoch vzniklo v júni 37 chýb v klimatizácii (33,3 %) a v júli 14 (11 %). V rýchlikoch a osobných vlakoch zaznamenali od začiatku roka spolu 9 574 rôznych porúch, z čoho s klimatizáciou súviselo 436 (4,55 %).
V júni bolo 164 chýb v klimatizácii (14,58 %) a v júli 147 (13,33 %). Z plánovaného počtu vozňov s klimatizáciou, ktoré sú vo všetkých vlakových spojoch, nebolo v prvom polroku tohto roku radených 5,2 %, teda 484 z 9 282 vozňov. Prípadov neradenia klimatizovaných vozňov v júni bolo 84 z 1 500 vozňov, čo je 5,6 %.
Všetky rekonštruované vozne sú klimatizované
Dôvodmi nefunkčnej klimatizácie vo vlakoch sú najčastejšie poruchy meničov klimatizácie a centrálnych zdrojov energie, ktoré priamo podmieňujú činnosť klimatizácie. „V menšej miere ide o únik chladiva, poruchy klimatizačných kompresorov a výmenníkov.
Tiež je možné uvažovať o nie celkom dostatočnom výkone klimatizácie u niektorých radov osobných vozňov a jednotiek,“ spresnila Morháčová. Rozdiel teploty voči vonkajšiemu prostrediu je maximálne 7 stupňov, čo reálne znamená okolo 30 stupňov v interiéri osobného vozňa.
Tridsaťdva nových vlakov pre regionálnu a prímestskú dopravu, ktoré štátny vlakový osobný dopravca získal za posledné tri roky, sú vybavené klimatizáciou. Bude aj v plánovaných ďalších 29 nových vlakoch, tie majú byť dodané do roku 2015. Železničná spoločnosť plánuje v procese obnovy vozového parku pokračovať, nielen modernizáciou a rekonštrukciou starších vozidiel, ale i nákupom nových vozidiel.
„Klimatizácia v modernizovaných osobných vozňoch spĺňa podmienky pre stredné klimatické pásmo Európy (zóna 2), v ktorej je stanovená závislosť medzi vonkajšou a vnútornou teplotou vo vozni. V tejto klimatickej zóne je najvyššia vonkajšia teplota stanovená na 35 stupňov a priemerná interiérová teplota sa musí pri tejto teplote rovnať bežnej teplote 25,75 – 27 stupňov,“ dodala Morháčová.
Nastavenie tepelnej pohody, teda kúrenie, chladenie a vetranie, je automatické cez programovateľný regulátor. V interiéri vozňa aj zvonka sú rozmiestnené tepelné snímače údajov pre regulátor teploty vo vozni. Pri kúrení je požadovaná teplota 22 stupňov. Obsluha vozňa môže v rozvodnej skrini upraviť teplotu vo veľkopriestore vozňa o mínus dva, resp. plus štyri stupne.
Horúčavy vplývajú na klimatizáciu aj vo vlakoch RegioJet
Extrémne teploty majú vplyv aj na prevádzku vlakov súkromného dopravcu RegioJet na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno.
Spoločnosť potvrdila, že pri teplotách nad 35 stupňov zaznamenali prípady čiastočnej poruchy klimatizácie v niektorých najviac exponovaných častiach vozňov, ale všetko operatívne riešia.
„V poludňajšej špičke a popoludní nestíha klimatizácia nápor pražiaceho slnka na súpravu,“ informoval agentúru SITA Pavel Halla, hovorca skupiny Student Agency, ktorej súčasťou je RegioJet.
Z dôvodu mimoriadnych klimatických podmienok sa na železničnej trati podľa dopravcu môžu vyskytovať technické problémy. RegioJet zaznamenal problémy s klimatizáciou aj v Českej republike.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ako prevádzkovateľ infraštruktúry, tvrdia, že napriek horúčavám nezaznamenali žiadne mimoriadne prípady. „Nebolo potrebné znižovať rýchlosť ani realizovať neplánované výluky. Trate pravidelne monitorujeme, keďže v horúčavách majú koľajnice tendencie k rozpínaniu, čo môže spôsobiť vybočenie koľaje, alebo lom koľaje,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Železničiari podľa ich stanoviska k vplyvu vysokých teplôt na infraštruktúru denne merajú teplotu vzduchu a koľajníc na vybraných traťových úsekoch. Kontrolu vykonávajú pri zvýšených teplotách, alebo očakávanom náraste teploty koľajníc nad 40 stupňov či pri teplote vzduchu vyše 28 stupňov.
Sústreďujú sa najmä na náhle zmeny smeru a výšky polohy v krátkom úseku koľaje, ktoré môžu byť príznakom začínajúceho sa vychýlenia či vybočenia koľaje.