BRATISLAVA 18. januára (WEBNOVINY) – Predseda Smeru-SD Robert Fico si dokázal aj vo volebnom roku 2010 zachovať titul najpoužívanejšieho slova v slovenských médiách. Vyplýva to z analýzy spoločnosti NEWTON Media pre portál Mediálne.sk. Agentúru SITA o tom informoval šéfredaktor Mediálne.sk Tomáš Czwitkovics.
V minulom roku sa Robert Fico vyskytol v 9 881 novinárskych príspevkoch. Oproti roku 2009 to bolo o 810 menej, no aj tak predbehol slovo kríza a s výrazným náskokom predsedníčku vlády Ivetu Radičovú či slová diaľnica a povodeň. O Robertovi Ficovi publikovali viac ako tisíc príspevkov denníky SME, Hospodárske noviny a spravodajský portál aktualne.sk, viac ako 800 príspevkov o expremiérovi vyšlo v denníku Pravda, v televízii TA3 a v spravodajstve Rádia Slovensko.
Priťahuje pozornosť
„Bývalý predseda vlády stále priťahuje najväčšiu mediálnu pozornosť. Ak tento politik niečo vyhlási, do médií sa to určite dostane. Za jeho medializáciou stojí aj obrovský počet príspevkov, ktoré hodnotia jeho činy a slová, čím sa mu pasívne opäť zvyšuje priestor v médiách,“ povedal mediálny analytik spoločnosti NEWTON Media Martin Gonda.
Kauzálne slovo kríza, ktoré skončilo na druhom mieste, malo o 409 príspevkov menej ako obhajca titulu Fico. Predsedníčka vlády a podpredsedníčka SDKÚ-DS Iveta Radičová bola tretím najpoužívanejším slovom v spravodajstve za rok 2010. Vyskytla sa v 6 968 príspevkoch. Oproti roku 2009 postúpila nahor o osem miest. Slovo diaľnica, vo významoch dostavba, výstavba, skončilo na štvrtom mieste a oproti roku 2009 si polepšilo o 16 priečok. Vysoko, na piate miesto, sa dostalo kauzálne slovo povodne, ktoré bolo v roku 2010 medializované vo viac ako 4-tisíc príspevkoch. Viac ako tritisíc príspevkov mali slová Richard Sulík, euro, nezamestnanosť, Ivan Mikloš a Grécko, ktoré skončili od šiesteho do desiateho miesta.
Tisíc príspevkov na kauzu
„Ukazuje sa, že štandardná kauza má ročne okolo tisíc príspevkov. V roku 2009 boli takýmito kauzami nástenkový tender, lisabonská zmluva či jazykový zákon a v roku 2010 mali štandardnú medializáciu kauzy dvojaké občianstvo, Slovenská televízia či medializácia poslanca Igora Matoviča. Nadštandardnú medializáciu, teda dvetisíc až štyritisíc príspevkov, mali v roku 2010 kauzy ako dostavba diaľnic, povodne, pôžička Grécku, mýtny systém či voľba generálneho prokurátora,“ dodal Gonda. Poradie najmedializovanejších slov v roku 2010 od jedenásteho do dvadsiateho miesta bolo nasledovné: Mikuláš Dzurinda (2 982 príspevkov), parlamentné voľby (2 974), mýto (2 516), Ján Figeľ (2 472), generálny prokurátor (2 295), Béla Bugár (2 265), Ivan Gašparovič (2 193), Ján Slota (2 011), Vladimír Mečiar (1 802), Haiti (1 448 príspevkov).
NEWTON Media pre portál medialne.sk vypracovala kvantitatívnu analýzu na vzorke 20 relevantných spravodajských médií, ktoré spoločnosť NEWTON Media monitoruje. Analýza pozostáva z rebríčka 50 zvolených kľúčových slov (názvy káuz, mená politikov, iné udalosti), ktoré v roku 2010 slovenské médiá najviac opisovali. Médiá a relácie, ktorých výstupy spoločnosť NEWTON Media monitorovala: TA3: Hlavné správy, Téma dňa, V politike, Analýzy a trendy; TV Markíza: Televízne noviny (o 19:00), Na telo; TV JOJ: Noviny (o 19:30), DeFacto; STV 1: Správy STV (o 19:30), O päť minút dvanásť; Správy a komentáre; Rádio Slovensko: Rádiožurnál (12:00); Rádio Regina: Správy o 14:00; Rádio Expres: Infoexpres o 12:00; Rádio Viva: Správy 12:00, 18:00; SME; Hospodárske noviny; Pravda; Nový Čas; Plus jeden deň; Týždeň; Slovo; Trend; Profit; Plus 7 dní; aktualne.sk; aktuality.sk.