BRATISLAVA 23. decembra (WEBNOVINY) – Väčšina Slovákov by si aj tento rok chcela nájsť pod vianočným stromčekom predovšetkým oblečenie, knihy a bežnú kozmetiku. Vyplýva to z posledného prieskumu agentúry TNS SK, ktorý sa realizoval v novembri na reprezentatívnej vzorke 1 009 respondentov starších než 15 rokov.
Z výsledkov vyplýva, že až 38 percent ľudí by chcelo dostať na Vianoce oblečenie, 24,1 percenta knihy a 23,9 percenta bežnú kozmetiku. Ako vianočný darček by obyvatelia Slovenska uvítali aj parfumy, peniaze, luxusnú pleťovú a dekoratívnu kozmetiku, športové oblečenie a obuv, ďalej klenoty, hodinky, obuv alebo koženú galantériu. Ženy by si chceli pod vianočným stromčekom nájsť predovšetkým oblečenie, parfumy, knihy, luxusnú pleťovú a dekoratívnu kozmetiku, ale aj bežnú kozmetiku. Muži preferujú oblečenie a potreby pre domácich majstrov. Mladí ľudia do 29 rokov uvítajú najmä CD a DVD, mobilné telefóny, spotrebnú elektroniku, športové oblečenie a obuv, ale aj luxusnú kozmetiku alebo peniaze. Ľudí v strednom veku najviac potešia knihy a bežná kozmetika a staršia generácia uvíta predovšetkým vitamíny. Knihy, parfumy a luxusná pleťová kozmetika sú darčeky, ktoré urobia radosť ľuďom s vyšším vzdelaním. Respondenti s nižším vzdelaním by si pod vianočný stromček želali predovšetkým CD, DVD, oblečenie a peniaze.
Prieskum sa taktiež zameral aj na darčeky, ktoré Slováci plánujú nakúpiť svojim blízkym. Rovnako ako v minulých rokoch, aj tento rok bude väčšina Slovákov nakupovať oblečenie (56,5 percenta) a bežnú kozmetiku (56,3 percenta). Necelá polovica kúpi knihy (45,2 percenta) a viac ako tretina hračky (37,8 percenta), pričom tie kupujú predovšetkým ľudia, ktorí majú deti. Štvrtina ľudí prekvapí svojich blízkych parfumami (27 percent) a pätina CD a DVD (20,7 percenta). Obľúbeným darčekom, ktorým svojich blízkych obdaruje každý siedmy opýtaný (14,7 percenta), je luxusná pleťová a dekoratívna kozmetika. Rovnaký počet ľudí dá pod vianočný stromček peniaze.
Nákupy vianočných darčekov si viac ako polovica ľudí (52,6 percenta) necháva až na december, pričom ženy nakupujú darčeky o niečo skôr – už v októbri. Naopak, medzi mužmi je viac takých, ktorí si vianočné nákupy nechávajú až na týždeň pred Vianocami. Aj napriek tomu, že predvianočné obdobie považujú obyvatelia Slovenska vo všeobecnosti za veľmi stresujúce a finančne náročné, väčšina z nich stále vníma Vianoce predovšetkým ako sviatky rodinné, tradičné a pokojné.
SITA